Christian Nummedal

Klart for verdenscup i big air

Norges Skiforbund Freeski sender seks utøvere til helgas verdenscuprenn i big air i italienske Modena.

Det er offisiell trening torsdag og fredag i Italia, mens det er kvalifisering og finale søndag. Etter samling og verdenscupåpning på New Zealand i august og i starten av september har laget vært mye i sveitsiske Saas-Fee i høst. Laget kommer nå rett fra en vellykket samling i Sveits til Italia denne uka.

— Målsettingen er pallplassering i hvert eneste verdenscuprenn i vinter, og utsiktene for 2018-2019-sesongen er veldig gode. Laget er ungt, men samtidig utrolig sterkt med flere talenter. Vi ser frem til helgas renn og har med oss flere pallkandidater til rennet i Italia, sier landslagstrener Luke Allen.

Blant annet fjorårets verdenscupvinner i big air, Christian Nummedal, er klar til start etter en vellykket sesongoppkjøring så langt. Han vil garantert få god konkurranse av Birk Ruud og de andre nordmennene. På kvinnesiden blir det også spennende å se hva Johanne Killi kan klare etter en lengre rehabiliteringsperiode, samt sesongoppkjøring.

Øystein Bråten står over helgas renn i Italia. Bråten fikk seg en smell etter et hopp under trening i Saas-Fee sist uke, og tar ingen sjanser på deltakelse til helga. Landslagsledelsen har lagt en ny plan for Bråten om deltakelse i verdenscuprennet i slopestyle i østerrikske Stubai om tre uker, og gullvinneren fra OL vil gjøre sine forberedelser i Norge.

Disse stiller for Norge:
Birk Ruud, Bærums Skiklub
Sebastian Schjerve, Namsos IL
Ulrik Samnøy, Bærums Skiklub
Ferdinand Dahl, Ingierkollen Rustad Slalåmklubb
Christian Nummedal, Hakadal IL
Johanne Killi, Dombås IL

NRK sender søndagens finale direkte kl. 16:55-18:30 (NRK2).

Mer om helgas renn på fisski.com

NIF-EPI03, 03
NSF - Nor Freeski