Hopp til innhold

Arrangement for ungdom

Her finner dere gode tips til skirenn og arrangementer for ungdom

#Invitasjon og markedsføring
Invitasjoner må også rettes til ungdom, ikke bare til skiledere. De må distribueres på en måte som tiltrekker ungdom og på kanaler som ungdom selv bruker:

  • E-post - direktesendt til ungdommen selv
  • Facebook - lag en nyhetssak, opprett arrangement eller en egen gruppe
  • Instagram - lag egne hashtag, legg ut bilder og koble til Facebook
  • Snapchat - opprett egen kanal
  • SMS - lag kontaktlister og send ut SMS direkte til ungdommen
  • Hjemmeside - lag saker som kan linkes videre
  • Henge opp plakter på ungdomsskoler og videregående skoler

Den beste måten er (fortsatt) å snakke direkte til ungdommen og gjerne bruk ungdom i arbeide med å rekruttere ungdom.
Det er viktig at trenerne snakker om arrangementet på treninger for å skape en positiv ”word of mouth”, altså spredning av budskapet i egen omgangskrets.

#Påmelding
Tenk nytt rundt påmeldingssystemer! Hva med å ha påmelding gjennom nettbaserte skjema? Eksempler kan være SurveyMonkey, Google skjemaer, Påmelding.no med mer.

#Startliste
Startlisten gjør konkurransen interessant for skiløpere og de som skal se på. Startlister kan se mer spennende ut enn de fleste gjør i dag, både når det gjelder format og utseende. Benytt nevnte kanaler til å spre startlister og annen nyttig informasjon, men hold mengden til en minimum og gjør det så enkelt som mulig. 

#Arena
Ungdom setter pris på at det ser bra ut der de skal være. Arenaen skal se annerledes ut på arrangement enn på trening. Den skal være livligere og mer attraktiv. Konkurransen og informasjonen skal være brukervennlig, slik at det er enkelt å delta eller få med seg det som er viktig. Systematisk bruk av fargekoder eller andre visuelle elementer forenkler informasjonen. Et avmerket område kan fungere som sosial møteplass hvor man samtidig kan dele fellesinformasjon. 

#Speaker
Speakeren har stor betydning for arrangementets miljø. I tillegg til resultatservice bør speakeren kunne by på underholdningsinnslag, intervjuer, aktivisering av publikum og musikk. Hva med å la ungdom selv være speakere?

#Gjennomføring
Selv om konkurranseformen og klasseinndelinger er bestemt av regelverket er det mye man kan gjøre for å lage en mer spennende og morsom gjennomføring. Konkurransen bør være komptakt med lite ventetid, det bør være andre aktiviteter som foregår parallelt med selve konkurransen og nye konkurranseformer kan prøves ut. La ungdom være med på å finne fram til nye alternativer, og gjennomfør arrangementet med ungdommen i sentrum.

#Sosiale aktiviteter
For mange ungdommer er den sosiale aktiviteten like viktig som konkurransen. Kanskje burde alle arrangementer ha en ungdom som har ansvar for det sosiale? Som arrangør bør man vurdere om det er mulig å legge opp til grilling, minikonkurranser og andre former for aktivitet som går parallelt med selve konkurransen.

#Premieutdeling
Skap liv! Ha en speaker som skaper en ramme, benytt musikk og tenk utenfor boksen på mulige premieringer. Trekkepremier kan være et eksempel som både er spennende og uforutsigbart. Her kan sponsorer bidra, eller kanskje noen foreldre. 

#Frivillige
La de unge også være frivillige. Motivasjon for å drive frivillighet, særlig for unge er det nå tanker om utbytte av det å være frivillig. Personlig nytte og utvikling er i fokus. Hvis noen da ønsker å være frivillig, så gi de ansvar og lær de opp. Denne erfaringen er det typisk for ungdom å ville ha på CV. 

 

NIF-EPI01, 01
Lars O. Berge