Aktuelle problemstillinger

Eksempler til hjelp i vurderingen

Vi skal ta for oss noen aktuelle problemstillinger.

Flere disipliner i et idrettslag, langrenn, hopp og gjerne et skileikområde, ønsker snøkanon. Hva gjør vi?

Da bør vi velge et mobilt snøanlegg.Det bør satses primært på en viftekanon, og en vannpumpevogn siden det vil være ulike vannkilder. Strøm til viftekanonen kan skaffes fra et innleid strømaggregat (aggregatet må være av nyere dato som leverer stabil spenning). Kostnad for vannvogn ca kr 150.000,- I tillegg kommer viftekanon på ca kr. 230.000 Installasjon med to tårnkanoner samt nødvendig antall slanger, eksklusiv luftkompressor, beløper seg til ca kr. 200.000.

Et lag ønsker å etablere et snøanlegg i en langrennsløype. Hva gjør vi?

Det første en må tenke på er temperaturforholdene, hvilke rådende forhold som gjelder for stedet. Med andre ord, kartlegge forholdene på stedet. Ofte er stadion eller startområdet et åpent område som er mest utsatt for værsvingningene. Sjekk langs løypa, kanskje finnes et område som føles kjøligere? Dette synes gjerne på vegetasjonen. Området kan være nær en bekk eller elv, eller være et søkk i terrenget. Kulden kryper ned i søkk og små daler når mildere værdrag kommer. Et slikt søkk kan være velegnet for snøproduksjon. Finnes det en liten bekk i området og en synes vannføringen er liten, så kan det vurderes å etablere en kulp ved vanninntaket. Husk å innhente nødvendige tillatelser.

Anlegget har et lavtrykksanlegg / vifteanlegg, og ønsker å supplere med billigere lansekanoner. Hva gjør vi?

Det første en må gjøre er å sjekke begrensningene på vanntrykket i eksisterende anlegg. Hvilke trykk har vi i bakken? Ref. hvordan høydeforskjell innvirker på vanntrykket. Viftekanoner krever et vanntrykk på 15 – 17 bar for effektiv drift. Vanntrykket viser seg ofte å være lavere på toppen. Lansekanoner bygger på prinsippet med høyt vanntrykk fra 14 – 50 bar. Dette kan sette begrensninger for hvor høyt opp i bakken en lanse kan benyttes. En løsning kan være å plassere lansekanonene lengst nede for å benytte viftekanonen lengre oppe.

Har høytrykksanlegg og ønsker å supplere med viftekanoner. Hva gjør vi?

Det vi mangler er strøm i bakken. Kanskje er det lysanlegg hvor vi kan hente strøm? Sjekk også vanntrykket. Dersom vanntrykket er for lavt, blir det nødvendig å supplere med ekstra vannpumpe.