Automatisk/halvautomatisk

Automatiske anlegg.

Automatiske snøanlegg blir mer og mer vanlig også i mindre anlegg. Både stasjonære og mobile anlegg kan automatiseres, enten ved at selve kanonen er utstyrt med en programmerbar computer eller at dette skjer ved at en datasentral styrer flere kanoner. Fordelen med et slikt system er at en på forhånd kan bestemme snøkvaliteten, i tillegg til at alle kuldeperioder utnyttes best mulig. Automatisk drift betyr en automatisk regulering av vannforsyningen Systemet kan styres etter forhåndsinnstilte verdier. Dermed starter og stopper anlegget etter innstilte grenseverdier på temperatur, vind, evt. klokkeslett og med ønsket snøkvalitet. Ved automatiske anlegg kan mannskapsbehovet reduseres til et minimum og i noen grad behøves ikke mannskaper i anlegget. Dette gjelder først og fremst i store alpinanlegg med flere bakker og hvor en bakke kan ligge upreparert. I noen tilfeller kjøres kanonene i åpningstiden og den snøen som produseres er tørr snø. På denne måten får skiløperne tørr fin styresnø.I mindre anlegg, og spesielt i hoppbakker vil et automatisk anlegg være lite egnet.

Halvautomatiske anlegg.

Dette er anlegg hvor man forenkler noen av justeringene, slik at en kan foreta en rask oppstart og stenging av flere kanoner samtidig. Dette gjøres ved at snøkanonene er forhåndsinnstilt i forhold til åpning på luft og vann. Kanonene vil starte når luft og vann blir tilført rørgatene. Ulempen er at dette gir dårlig kvalitetsstyring på snøproduksjonen. På viftekanoner betyr halvautomatikk at f eks temperatur må innstilles manuelt på kanonen, og at den justerer vanntilførselen selv i forhold til dette.