En fantastisk start på 2019 for Utetimen

I løpet av årets tre første måneder har Utetimen allerede vært på 29 skolebesøk over hele landet.

Av: Michelle Hasle og Anne Bertine Sklet (praksisstudenter fra Norges Idrettshøgskole)

Utetimen

Høsten 2017 lanserte Norges Skiforbund "Utetimen" i samarbeid med SpareBank 1. Konseptet kombinerer teoretisk undervisning med fysisk aktivitet, og er tilrettelagt for å bruke året rundt, i både skole og klubb. Prosjektet skal bidra til å nå norsk idretts mål om én time fysisk aktivitet i skolen hver dag.

I løpet av en Utetime gjennomfører elever og utøvere en kunnskaps- og aktivitetsløype som kombinerer kunnskapsspørsmål hentet fra skolens pensum med lekbetont og selvgående fysisk aktivitet. I tillegg blir deltakerne introdusert for spennende øvelser med tangram der bevegelse, geometri og samarbeid står i fokus.

En pangstart på 2019

Så langt har 2019 har vært helt fantastisk for Utetimen. I løpet av årets tre første måneder har vi besøkt 29 skoler over hele landet, fra Nedre-Eiker i sør til Sør-Varanger i nord. I tillegg har vi vært til stede under en rekke større idrettsarrangementer, deriblant World Cup Drammen og Ski-NM del 2 på Lygna. Dette tilsvarer en aktivisering av nærmere 9000 barn og unge. Men, sesongen er enda ung, og til helgen er vi på plass under Reistadløpet i Troms for å aktivisere enda flere.

Fornøyde elever og lærere

Utetimen legger opp til skiglede, økt kunnskap og sosial kompetanse. Trude Halvorsen, rektor ved Røyslimoen Skole, setter stor pris på ideene og kunnskapen de sitter igjen med etter Utetimen. Hun vektlegger at de får en verktøykasse som hjelper de med å kombinere teoretisk undervisning med fysisk aktivitet i skolehverdagen. Det er nettopp dette Utetimen ønsker å bidra med,  i tillegg til å inspirere til mer skiaktivitet i skolen.

Også elevene ved de ulike skolene er svært fornøyd med Utetimen. Beskrivelser som går igjen er at Utetimen er morsom, spennende og variert.

Aase Lunde, rektor ved Eikeli barneskole konkluderer med at "Det er mye læring i en sånn dag".

Søk om besøk i dag!

Både skole og klubb kan kjøpe Utetimens aktivitetspakke til en sterkt redusert pris, eller søke om å få tildelt gratis fra SpareBank 1 og Norges Skiforbund. I tillegg kan skoler og klubber søke om å få besøk av Norges Skiforbund som vil hjelpe til med gjennomføringen av aktiviteten.

Søk her

NIF-EPI02, 02