Gleden unga viser, er lønna mi

Det er veldig mange ildsjeler i skimiljøet i Norge som legger ned utrolig mange timer for at man skal ha nypreparerte trikkeskinner til en hver tid. Det kjøres flere hundre mil med skispor hver dag.

Se den syvende episoden fra basisturnéen fra Gjøvik over.

Men hvem er disse løypekjørerne som legger ned flere timer frivillig arbeid nesten hver dag. Lenge før skisesongen begynner. Men hva er motivasjonen til de som kjører løyper natt og dag?

-Det å legge til rette for noe de brenner for selv, kan jeg tenke er drivkraften, sier Ellie Lein, Administrasjons sjef i Oppland Skikrets.

-Det er mange gir tommel opp og stopper og sier det er bra, sier Magnus Aas, Leder og Løypekjører i Østre Toten Skilag.
-Det morsomste jeg ser er hvordan barna setter pris på det vi tilrettelegger for dem. Både med akeanlegget vi kjører opp, og at de har lysløypa inntil skolen. Det er den gleden ungene viser, det er lønna mi, sier Cato Bang, Løypekjører i Tingelstad IF

Om turneen
Denne sesongen skal vi i samarbeid med skikretser, skiklubber og skoler ut på åtte ulike besøk i Norge. Starten var på Fossum og på Linderudkollen, mens turnéen fortsetter i Steinkjer, Mo i Rana, Alta, Kirkenes, Gjøvik og Trøndelag. Gjennomgående temaer i basisturnéen er felles skileik og basisaktivitet i anlegget, samt ulike kurs som utvikling av skiferdigheter og snøproduksjon.

Basisturnéen 2019:
22.-23. januar Fossum IF