Fluorkontrollene er endelig i gang

Etter en periode med intenst arbeid for å utvikle gode testmetoder og prosedyrer ble historiens første fluorkontroll gjennomført under hovedlandsrennet på Gålå i helga.

Skiforbundet foretok sammen med NILU (Norsk Institutt for Luftforskning) stikkprøvekontroll både fredag og lørdag. Et betydelig antall prøver ble tatt begge dager, og det avventes nå svar fra laboratoriet i Tyskland som gjør analysearbeidet. Testprosedyrene er enkle og tar kort tid. Et telt settes opp nær startområdet hvor prøvene kan utføres under stabile forhold. Et tilfeldig utvalg av løpere ble plukket ut i forkant av rennet. De utvalgte løperne blir bedt om å låne bort en ski noen minutter før start (tilstrekkelig til at det ikke medfører stress). Mens løperen fortsetter oppvarmingsprosedyren blir skiene testet ved hjelp av en tapeprøve. Før den leveres tilbake børstes skiene lett med en ren nylonbørste på området der prøven er tatt for å fjerne eventuelle spor etter tapen. Hele prosedyren tar 1-2 minutter.

Erfaringene fra Hovedlandsrennet var utelukkende positive. Sindre Bergan fra langrennskomiteen deltok selv i kontrollarbeidet.
- Det var tydelig at testene var etterlengtet både blant deltagere, ledere og foreldre. Prosedyrene foregikk uten at noen ble stresset, og vi fikk tilbakemeldinger på at kontrollene bidrar til at konkurransene oppleves mer rettferdige. Smøreteamene gir tilbakemeldinger om mindre stress, og ikke minst betydelig bedre luft og miljø i smørebodene. Det vil bli utført flere stikkprøver utover i sesongen, og i første omgang er det Ungdomsbirken på Lillehammer som får besøk av kontrollørene fra skiforbundet, forteller Bergan.

Dette er «fluorvedtaket» gjort av Langrennskomiteen 21.oktober 2018: Langrennskomiteen i Norges skiforbund innfører et fluorforbud i klassene til og med 16 år. Forbudet gjelder fra og med sesongen 2018-2019 og omfatter fluorholdige glid produkter.
* Det vil bli tatt stikkprøver før start i enkelte konkurranser.
* Resultatene av disse stikkprøvene blir kommunisert til gjeldende klubb i etterkant av mottatt prøvesvar
* Fordi testmetodene fortsatt er under utprøving vil ikke resultatene forårsake forføyninger mot enkeltutøvere»

Dette er forholdsreglene som må tas for å unngå fluorutslag ved test:
* Rense ski som tidligere har vært glidet med fluorprodukter
* Ikke bruke børster som tidligere har vært brukt til fluorprodukter
* Ikke smøre ski i rom hvor det ligger mye fluorstøv eller parallelt smøres med fluor