NSF langrenn lanserer podcasten "Utviklingstrappa"

Skiforbundet langrenn lanserer i dag egen podkast «Utviklingstrappa i langrenn».

Gjennom syv episoder snakker tidligere landslagsløper Astrid Uhrenholdt Jacobsen og tidligere rekruttrener Torstein Drivenes med noen av de beste i landet på utvikling og idrettsglede. Filosofien bak boka «Utviklingstrappa i langrenn» og hva som ligger bak den norske langrenns-suksessen, er det du som lytter skal få innblikk i.

De syv første podkast-episodene kommer i dag, mandag 13. november 2023. Disse tar utgangspunkt i kapitler i boka «Utviklingstrappa i langrenn», en fagbok som kommer i revidert utgave om kort tid. Hovedtemaer i podkastepisodene er filosofien bak boka, trenerrollen, teknikk/taktikk og prestasjonsutvikling/fysisk trening. Målgruppen er både utøvere, trenere, foreldre og mosjonister.

– Podkastserien «Utviklingstrappa» er for utøvere, trenere, foreldre eller folk som bare er litt ekstra interessert i langrenn. Det er en kunnskapsbasert reise, der vi har vært heldige å fått snakke med flere dyktige fagfolk om hva som skal til for å sikre god utvikling over tid, sier lege og verdensmester i sprint Astrid Uhrenholdt Jacobsen. - Fag og kunnskap står ikke i veien for god historiefortelling, her tror jeg den interesserte lytter får begge deler.

Blant fagpersonene som gjester podkasten i samtale med Astrid Uhrenholdt Jacobsen og Torstein Drivenes er landslagsløperne Julie Myhre og Harald Østberg Amundsen, landslagstrener Eirik Myhr Nossum, de tidligere landslagstrenerne Ole Morten Iversen og Trond Nystad, professor fysiologi NTNU Øyvind Sandbakk, idrettscoach Olympiatoppen Frank Heggebø, professor skiidrett NIH Thomas Losnegaard og utviklingssjef Skiforbundet langrenn Brit Baldishol.

Arbeidet med podkasten startet høsten 2022 i regi av Skiforbundet langrenn. Episodene er spilt inn i løpet første halvår 2023. En kommende episode som skal omhandle helse er nå under innspilling, og vil bli lansert i tiden rundt årsskiftet 2023/2024.

Podkasten vil være tilgjengelige på tre ulike flater fra mandag 13. november – klikk på link: