Husk skilisens!

Skisesongen nærmer seg, husk at alle skiløpere over 13 år må løse skilisens for å kunne delta på skirenn.

Barn under 13 år
Fram til den dagen du fyller 13 år, er alle barn som er medlemmer i et idrettslag automatisk dekket av Idrettsforbundets barneforsikring. Da behøver du IKKE betale skilisens.

F.o.m. fylte 13 år
... er man ikke lenger forsikret gjennom barneforsikringen, og må løse skilisens for å kunne delta i terminfestede renn - enten årslisens eller engangslisens.

Årslisensen for 2021/2022 er tilgjengelig for betaling fra siste uke i september 2021, og er gyldig til 30. september 2022. Utøvere vil finne betalingsinformasjon på sin side på www.minidrett.no fra siste uken i september 2021 for lisensen 2021/2022. Årslisens for hver sesong varer fra 1. oktober til 30. september, og gjelder fra betalingsdato.

Skilisensen er først og fremst en idrettsskadeforsikring og erstatter ikke en reiseforsikring. Husk at reiseforsikringen må dekke den idrettsaktiviteten du utfører.  Viktig å sette seg inn i reiseforsikringens vilkår og Covid19- regler for reise ut av Norge og for landet du skal besøke.
For Skilisensen og utøvere skadet i utlandet og som kommer hjem til Norge for behandling, vil måtte påregne karantene i 10 dager før de kan få hjelp i Norge av norsk helsepersonell.

Skal du konkurrere i flere skirenn som står i vår terminliste, anbefaler NSF årslisens. For å kunne kjøpe årslisens må du være medlem i en klubb tilsuttet Norges Skiforbund.

- DU HAR ALDRI HATT ÅRSLISENS ELLER HAR HATT ÅRSLISENS FOR FLERE SESONGER SIDEN, MEN ØNSKER DET NÅ:

Ta kontakt med klubben du er medlem i eller ønsker å ha medlemskap i direkte. Klubben sørger for at betalingsinformasjon sendes på e-post til deg når du er registrert som betalt medlem og aktiv utøver. På din side på www.minidrett.no, vil betalingsinformasjonen ligge.

- DU HADDE ÅRSLISENS I FJOR OG ØNSKER DET SAMME I ÅR:

Logg deg inn på Min idrett. Her vil du finne betalingsinformasjon og du kan betale online eller ved bruke av KID. På din side på www.minidrett.no, finner du ditt lisensbevis. Skriv ut lisensbeviset og ta det med deg på skirennene i vinter. Hvis det er et par år siden du hadde lisens, ta kontakt med klubben din, slik at de kan sette din skilisens aktiv igjen.

- UTVIDET ÅRSLISENS

Du kan også utvide grunnlisensen til utvidet årslisens i Min Idrett under lisenser ved å betale differansen mellom lisensene. Forsikringsdekningene blir med dette betydelig bedre. Se tabell nedenfor. Kid og kontonummer finner du i Min Idrett under lisens.

Årslisens  Utvidet årslisens
Alpint   1900 kr
Freestyle   1550 kr
Hopp/Kombinert 500 kr 1350 kr
Langrenn og Randonee 310 kr

Telemark 430 kr 1000 kr

ENGANGSLISENS

Ønsker du kun å kjøpe lisens for et aktuelt skirenn, kan du gjøre det og det betales direkte til arrangøren.

For løpere 13 – 25 år koster engangslisensen kr 60.
For løpere som er 26 år og eldre koster engangslisensen kr 150.
For deltagere i trimklasser med og uten tidtaking koster engangslisens kr. 60.
I familieklasser i turrenn betales bare for to (2) engangslisenser, altså maks 120 kroner.

Den dagen du fyller år, er du i ny årsklasse for skilisensen. Eksempler: Fra den dagen utøveren fyller 13 år, er det påkrevet med skilisens. Fra den dagen utøveren fyller 26 år, må utøveren betale 150 kr for engangslisens. Fra den dagen utøveren fyller 70 år, er det frivillig med skilisens.

TURRENN- OG TRENINGSLISENS

Med turrenn- og treningslisens er du forsikret 365 dager i året, samtidig som du også er forsikret for alle turrenn du ønsker å gå i Norge og utlandet. Turrenn- og treningslisens krever ikke medlemsskap i klubb tilsluttet Norges Skiforbund.
Dette er en meget god lisens for deg som trener og går turrenn. Lisensen koster kr 800,-  i året.

Hvis du skal gå turrenn i utlandet og ikke har årslisens, må du betale engangslisens direkte til Norges Skiforbund. Betal engangslisens i  NSFShop.no. Husk å ta med kvitteringen på betalt lisens til rennet du skal gå.

Se egen side om skilisens for mer informasjon om priser, forsikringsvilkår m.m.

SUPPORT

Ved spørsmål om skilisens, ta kontakt pr epost:
 skilisens@skiforbundet.no

Trenger klubb/utøver hjelp til lisensregistreringen, ta kontakt med skikretskontoret: buskerud@skiforbundet.no tlf. 419 26379.