Skistipend

Skistipend 2021

Skisesongene 2019-2020 og 2020-2021 ble begge preget av covid-19. For toppidrettens del, så kunne enkelte grener avholde deler av sitt program før pandemien slo til i mars 2020, mens andre hadde sine nasjonale mesterskap og større renn i april og måtte avlyse. For sesongen 2020-2021 så har kun FIS og senior renn blitt avholdt i nasjonal regi. Dette har dog gitt oss en del gode resultater for våre beste menn og kvinner.

Skikretsens styre valgte å se bort i fra skikretsens stipend ordning i 2020 grunnet fraværet av enkelte grener og mangel på konkurranser.

For 2020-2021 økes potten fra 30 000,- til 60 000

Tildeling skikretsens stipend 2021:

Jesper Saltvik Pedersen alpint – verdens beste paraalpinist, flere WC seiere og overall vinner av verdenscupen sum 15000,-

Eirik Hystad Solberg alpint – flere topp 5 plasseringer i FIS renn og topp 7 i NM senior 2021 sum 7 500,-

Sivert Wiig langrenn – topp nasjonale resultater og pallen i NM. Verdenscuputtak og VM billett 2021 Sum 15000,-

Aron Åkre Rysstad langrenn – topp nasjonale resultater og sølv på sprinten i U23 VM 2021 Sum 15000,-

Sondre Ramse langrenn – tilbake etter skade og leverte flere topp nasjonale resultater i NC 2021 Sum 7500

Skistipend 2020

Vedtak skistyret september 2020:

Sak Skistipend 2020 - skistipend 2020 utdeles ikke. Dette på bakgrunn av koronasituasjon og mangel på nasjonale og internasjonale konkurranser vinter 2020, som skulle ha dannet grunnlag for vurderinger.

Skikretsen stipend for 2019 tildeles følgende:

• Jesper Saltvik Pedersen Plogen SK alpint – tosifret antall WC seier og flere sammenlagtkuler i verdenscup alpint para. Tildeles kr. 10 000,-
  • Sivert Wiig, Gjesdal IL langrenn – finale U23 VM sprint og 8. plass WC Drammen sprint. Tildeles 10 000,-
  • Aron Åkre Rysstad, Valle IL langrenn – vinner VM mønstring 2019, finale i VM junior sprint. Tildeles 5000,-
  • Linn Ravndal, Gjesdal IL langrenn – vinner NM junior 5 km klassisk kvinner 19-20 år. Tildeles 5000,-

Vinnere tilskrives og beløpene utbetales til oppgitt konto. Skikretsen tilstreber og foreta utdeling av stipendet med diplom ifbm. arrangement i løpet av vinteren der utøverne er tilstede og kan få fortjent heder fra sine egne

På skikretsens hovedstyremøte 19. september 2018  ble følgende bestemt utdelt:

Vedtak: Skikretsens skistipend 2018 er vedtatt tildelt følgende:

Jonatan Hansen Lauvsland Øvrebø IL hopp - skistipend 2018 kr. 10 000,-

Har hatt en strålende utvikling i hoppbakken og arbeider målbevisst for å nå toppen. Kroner sesongen med å vinne sommerhoppuken i to renn på Lillehammer og en 2. plass. Opprykk til elite og skal nå spise kirsebær mot landslaghopperne.

Martin Nevland Gjesdal IL langrenn - skistipend 2018 kr. 10 000,-

Har lagt helt i norgestoppen i gutter junior hele sesongen og kronet dette med en sterk sølvmedalje under NM junior i Steinkjer i vinter 10 km fri.

Bergitte Varne Plogen SK alpint - skistipend 2018 kr. 10 000,-

En meget sterk sesong med en rekke pallplasser i juniorklassen. Har også pallplasser i FIS renn med internasjonal deltakelse med seniorløpere på start. Tok medalje i NM junior på hjemmebane slalåm i Sauda og fulgte opp med 2. plass FIS på Hovden. Topp 10 i NM senior.

Våre tre vinnere er alle juniorløpere med stort potensiale og vi håper at denne utmerkelsen kan gi ekstra inspirasjon og motivasjon til å satse fremover og oppnå sterke seniorresultater på sikt. Igjen - gratulerer med utmerkelsen og dere er flotte ambassadører for Agder og Rogaland Skikrets.

(Vi har også meget gode resultater i hovedlandsklasser, men disse faller da utenom skistipend ordningen, men vil komme i fremtidig diskusjoner når de når junior og evt. senior alder)

Martin Nevland i fint driv inn til sølv på 10 km fri i Steinkjer

Skistipend 2017

På skikretsens hovedstyremøte 25. august ble følgende bestemt utdelt:

Vedtak: Skikretsens skistipend er vedtatt tildelt følgende:

• Jesper Saltvik Pedersen – Plogen SK alpint – skistipend 2017 kr. 10 000,-

Har den siste sesongen fulgt store deler av WC-rennene for funksjonshemmede, han deltok i VM samt prøve-OL, og er nå etablert topp 15 i verden i alle grener blant sit-skierne. I Kühtai i Østerrike i desember kapret han sin første pallplassering i WC, og han avsluttet den internasjonale rennsesongen med 3 femteplasser og en sjetteplass i Pyeongchang i Korea. Han ble også norges-mester for sittende i SSL og SL i Narvik.

• Linn Ravndal – Gjesdal IL langrenn – skistipend 2017 10 000,-

Fantastisk sesong - gullmedalje i junior-NM på klassisk i Harstad og en sølvmedalje på sprint som ble arrangert på Voss. Seiere og pallplasser i NC.

•  Åsmund Wiberg – Otra IL langrenn – skistipend 2017 5000,-

Tok bronse under NM junior i Harstad 2017 og en sterk sesong i Norgescup og andre renn.

•  Erlend Øveraas – Plogen SK alpint – skistipend 2017 5000,-

Markerer seg stadig høyere på resultatlistene i har deltatt i Europacuprenn i sterk fremgang. Kronet sesongen med bronsemedalje i NM jnr II (19-21 år) i Narvik 2017 og topp 10 i senior NM

Prisene deles ut ved større arrangement/samlinger der utøvere er tilstede. Pengene overføres til utøverne så fort det lar seg gjøre. Gratulerer!!

vinnere skistipend 2016

Sondre Ramse mottar Skistipend 2016 fra LK leder Geir Olav Håland under KM på Tjørhom

Skistipend for 2015 tildeles:

• Jesper Saltvik Pedersen, Plogen SK alpint/funksjonshemmet
  • Sivert Wiig, Gjesdal IL langrenn
  • Eirik Moberg, Arendal Slalåmklubb freestyle
  • 10 000 hver

Skiskistipend 2014 tildeles:

• Freestyle Eirik Moberg, Arendal Slalåmklubb
  • Hopp Sondre Vestøl Bråtane Songe SK
  • Langrenn Sivert Wiig Gjesdal IL
  • Isabella Fidjeland Hovden Spkl.
  • 7 500,- hver

Skistipend 2013 tildeles: