Uttak Skiforbundet langrenn - VM Nordiske grener Junior og U23

VM Nordiske grener for Junior og U23 finner sted 28. februar til 8. mars 2020 i tyske Oberwiesenthal. Stedet ligger i Sachsen, nært grensen til Tsjekkia, og er godt kjent for skisport. De totalt 30 uttatte løperne som skal representere Norge i VM for Junior og U23 i langrenn er:

Kvinner Junior
Margrethe Bergane, Konnerud IL – Equinor Juniorlandslaget
Kristin Austgulen Fosnæs, Fossum IF – Equinor Juniorlandslaget
Helene Marie Fossesholm, Eiker SK- Equinor Juniorlandslag
Ingrid Andrea Gulbrandsen, Bardufoss og Omegn - Equinor Juniorlandslag (reserve på lokasjon)
Elena Rise Johnsen, Asker SK - Equinor Juniorlandslag

Petter Stakston – Søre Ål IL – Team Veidekke Innlandet
Sivert Wiig – Gjesdal IL – Team Veidekke Vest

Uttak Junior
Norske langrennsjuniorer ligger på et skyhøyt nivå, det har derfor vært en krevende uttaksprosess, sier landslagstrener junior Monika Kørra, Skiforbundet langrenn. - Det gledelige med det er jo selvsagt at når vi har mange å velge i, får vi en bekreftelse på at rekrutteringen i langenn er svært god og vi har vektlagt sesonginformasjoner og resultater fra følgende renn for uttak: Equinor NorgesCup på Lygna 10.-12. januar 2020 og Equinor NorgesCup Holmenkollen 14.-16. februar 2020. Vurderingen av resultater opp imot løypeprofiler i Oberwiesenthal har også blitt hensyntatt, understreker Kørra.

Norge har en juniortropp som skal konkurrere i fire ulike distanser, hvorav full tropp skal bestå av åtte utøvere per kjønn. Det tas ut utøvere med tanke på hver enkelt distanse, men da det er en begrensning på totalutøvere foretrekkes utøvere som kan prestere godt på flere distanser. Juniorløperen Ingrid Andrea Gulbrandsen reiser til Oberwiesenthal som førstereserve på sprint, 5km klassisk og eventuelt 15km fri teknikk.

Målsettingen er å alltid stille det best mulige laget som kan kjempe om medaljer på alle øvelser i VM Junior. I tillegg er det viktig for juniorutøvere å få viktig mesterskapserfaring. De uttatte juniorløperne er:

Uttak U23
- Også for U23 har det vært et utfordrende uttak med mange aktuelle utøvere, sier landslagstrener rekrutt Torstein Drivenes, Skiforbundet langrenn. - Dette bekrefter det høye nivået i norsk langrenn om dagen. Vi har lagt til grunn kriteriene fra langrenns sesonginformasjoner som er resultater i verdenscup, Skandinavisk Cup og Equinor Norgescup. Samtidig har vi tatt høyde for antall kvoteplasser, i jobben med å finne den troppen vi samlet sett tror kan prestere best mulig på de ulike distansene, understreker Drivenes.

U23-troppen drar til mesterskapet med målsetning om å ta medaljer. Nytt av året er at det er stafett også for U23 (mix). Også her er målet medalje og samtidig være med i kampen om gullet. De uttatte U23-løperne er:

Program Jr./U23-VM på denne linken: https://www.jwm2020.de/welcome