Frivillige som rigger ned etter årets Blinkfestival (Foto: Blinkfestivalen 2019 Facebookside)

Blinksuksess = penger til idrettslagene

Årets Blinkfestival ble som vanlig en kjempesuksess. Nå viser også dugnadstimene fra klubbene en større utbetaling enn noen gang

Vi har blitt vant til flotte TV bilder fra Ålgård, Lysebotn og Sandnes der internasjonale skistjerner pigger og staker seg opp og frem. Hvem blir først over målstreken? I de yngre klassene samles hundrevis av løpere hver dag til samme kappestrid. Foreldre, ledere, turister og andre står skuelystne langs løypene og gir fortjent jubel og heiarop.

Men ingenting av det skjer av seg selv. Selskapet bak Blink (Axelar), gjør en formidabel innsats med sjefen sjøl Odd Langhelle i spissen. Med seg har han da også en haug med frivillige fra de omkringliggende ski og skiskytterklubbene. De sørger for løypevakter, opp og nedrigg av stadion, gjerder, kid camp m.m. Totalt ble det utført hele 5150 dugnadstimer i løpet av dagene som Blink var igang. Og sammen blir da dette et totalprodukt som hele Skinorge kan være stolte av.

Nå er tiden inne for at dugnadsklubbene får sin belønning. Det gis tilbake igjen 100 kr pr. utført dugnadstime. Dvs. at skiklubbene får tilbake hele 450 000,- i direkte tilskudd til lagskassen (utifra lister med dugnadsvakter). Skiskytterklubbene får 65 000,-

Men det stopper ikke her - legger man til alle innbetalte startkontingenter ifbm. de ulike arrangementene, så runder vi fort millionen, selv om det her også er utgifter for klubbene. Langrennskomiteen får også sin deltakeravgift fra arrangementene som igjen kommer løperne til gode ved tilskudd til samlinger, nasjonale renn og mesterskap og annen kretsrepresentasjon. Tilslutt så er det også klær til funksjonærer i størrelsesorden 500 000,-

For flere av klubbene er dette da den dugnaden som idrettslagets medlemmer stiller på og som prioriteres høyest. Denne kjærkomne inntekten kan igjen gjøre sitt til at man skaper et ekstra godt tilbud til barn og unge i eget idrettslag.

Lager man så et samfunnsregnskap om betydningen av hele Blinkfestivalen for Ålgård/Sandnes/Stavanger/Lysebotn regionen - så er jo tallene betydelig større.

Vi gleder oss alle til neste år og kan igjen si at Blink 2019 var en gedigen suksess - på alle måter.