Et knippe av utøvere, leder og foreldre under årets Hintertux tur 2017 (Foto: Plogen Skiklubb)

Hintertux 2017

Alt kommer til en ende, så også denne års tur til Hintertux - takk for laget alle sammen

Les full rapport fra kretstrener

RAPPORT FRA SKISAMLING I HINTERTUX 2017:

I skrivende stund er årets samling i Hintertux snart historie. Kretstrener sitter på ferga fra Hirtshals og gjengen på utvidet samling lander snart på Sola. Årets samling føyer seg inn i rekken av samlinger med bra forhold, ingen skader og veldig god stemning. Skikretsen er fortsatt en av de største norske gruppene som hvert år besøker Hintertux, og årets samling bidrar helt sikkert til at mange gjør det samme neste år og at ennå flere nye blir fristet til å bli med.

Forberedelser:

Forberedelsene til årets samling startet ved avreise i 2016, med forhåndsbooking av rom til årets samling. I slutten av april ble traseer booket, denne gangen på nettet-noe som bidro til at vi hadde flere traseer til benyttelse hver dag med muligheter for løypekjøring. Etter påmeldingsfristen gikk ut begynte arbeidet med å sette opp romlister, trenerteam, lister over heiskort, lister over busspassasjerer, booking av flybilletter til utvidet m.m. Roger Sundvor og Jarle Sandstøl organiserte det praktiske rundt bussturen. Hovden Skigymnas bodde for første gang sammen med oss på Berghof, og de var i år en del av vårt opplegg for overnattingen.

Sportslig utbytte:

Snøforholdene i Hintertux var meget bra på denne samlingen. Det lå et solid lag av snø over isen og det var også vinterforhold under hele samlingen. Et nytt bookingsystem på breen, sikret oss også bedre forutsigbarhet i forhold til traseer, og vi hadde for alle gruppene veldig bra tilgang på traseerfor løypekjøring. Alle gruppene fikk gjennomført det som var planlagt, det var lite stress knyttet til stikking av løyper, og det var også optimale muligheter for frikjøring. Når været også slo bra til, så lå alle forhold til rette for optimalt utbytte-og det ble det faktisk også. Ukeplanene under viser gjennomført trening både i uke 40 og 41.

Avsluttende bemerkninger:

For deltakerne fra skikretsen ble samlingen gjennomført uten alvorlige uhell eller skader. Én av jentene ved HSG var dessverre uheldig og brakk beinet i uke 40. Tilbakemeldingene fra ledere og trenere var også positive, med tanke på utbyttet på samlingen, organiseringen m.m. I løpet av kort tid vil kretstrener sende ut et lite spørreskjema om deltakernes opplevelser av turen slik at vi kan ta med oss erfaringsgrunnlag vi kan dra nytte av neste år.

Alle klubbene har fått tilsendt timing og skistatistikk for løperne. Takk for laget og takk til alle løpere, foreldre, trenere og andre - dere er en fantatisk gjeng!

Hilsen Hans.

Fra tidligere:

Samlingen til Hintertux nærmer seg med stormskritt. Her følger siste informasjon om samlingen, inkludert reiseopplegg m.m. Sportslige ledere, event. klubbens leder for turen, er ansvarlige for å formidle informasjonen ut til egne medlemmer.

Det praktiseres nå strengere regler i forbindelse med reiser for barn under 18 år, og for de barna som reiser alene, enten med fly eller buss, så må følgende leveres til reiseleder(e);
- Barnets pass og eventuelt visum
- Kopi av begge foreldrenes
- En signert bekreftelse av minst et av barnets foreldre eller formynder om at barnet har tillatelse til å reise med sitt reisefølge. Dette bør være på engelsk. Foreldrenes adresse, kontaktinformasjon og avreisedato og hjemreise dato skal stå på bekreftelsen. Skal selvsagt signeres av en av foreldrene.

Deltakere: Se vedlagte oversikt nederst

Sted: Østerrike - Hintertux i Tyrol.  Internet: http://www.tux.at/

Fremmøte: Utvidet samling (1.10-15.10):

Søndag 1.10.

Oppmøte på Sola senest kl.07.50.

Flyavgang med SK1875 kl. 09.50 - 11.00 i København

LH2443kl. 13.05 København-München, ankomst 14.40

Felles busstransport fra flyplass i München til Hintertux med Christophorus Reisen.

Billetten med bussen er betalt på forhånd.

Bagasje på flyreisen: håndbagasje

Reiseleder på flyreisen er Merel Dirksen og Jesper Saltvik Pedersen

Hovedsamlingen  (6.10 – 14.10):

Avreise fredag 06.10 fra Shell-stasjonen på Bryne, frammøte senest kl. 10.45.

Parkering av biler kan gjøres hos Helge Andersen.

Avreise fra Kristiansand med Superspeed http://www.colorline.no kl. 16.30 ankomst Hirtshals ca. kl. 19.45.

Kjøretid til Hintertux ca. 20 timer. Ankomst ca. kl. 17:00 på lørdagen.

Linn Wold er reiseleder på bussen sammen med sjåførene Jarle Sandstøl og Roger Sundvor.

Overnatting: Hotell Berghof for alle begge uker.

Romlisten har vært på gjennomsyn i alle klubber og skal således være i orden. Ingen får anledning til å bytte rom under oppholdet uten at dette er godkjent av hovedleder Hans Blattmann.

Returreise: Utvidet samling:

Felles busstransport fra Hotell Berghof søndag 15.10 tidlig om morgenen med Christophorus Reisen. Tidspunktet avtales senere.

LH2452 kl. 08.35 fra München-Oslo, ankomst Oslo 10.40

SK4031 kl. 15.15 fra Oslo-Sola, ankomst Sola kl. 16.10.

Åpen samling:

Avreise fra Hintertux fredag 13. oktober. Avreisetidspunkt avtales senere. Fra Hirtshals Superspeed 1 http://www.colorline.no  lørdag 14. oktober kl.12.15. Ankomst Kristiansand kl. 15.30.

Bussen går direkte til Shell-stasjonen på Bryne og transport videre organiseres klubbvis.

Klubbutstyr: Hans Blattmann har pakket fellesutstyr som staur, ski til utvidet samling, preppekofferter, preppebord, radioer og boremaskiner til hele samlingen etc. I egen bil.

Utstyr: Husk GYLDIG PASS i håndbagasje. Det er kontroll på grensen til Tyskland.

Skiutstyr for aktive.:

SSL og SL ski, renndress, pads, hjelm, skistøvler, hansker, treningstøy, joggesko

For alle: Ski pakket i trekk, skistøvler, slalåm briller, hansker, hjelm, varme ski-klær, solbriller, solkrem, vekkeklokke, lue, toalettsaker, badetøy, regntøy, undertøy, strømper, longs, termos, drikkeflaske og ryggsekk til bruk i bakken.

Mat: Under reisen: Det er bestilt buffet på ferjen begge veier. Anbefaler ellers at dere tar med nødvendig tørr mat og drikke.  Dette kan også kjøpes på rasteplasser. På Hotellet i Hintertux er det inkludert halvpensjon – frokost, matpakke og middag.  Til løperne blir det servert buffet hver dag, for de voksne 3-rettes middag de dagene hotellet ikke har tilrettelagt buffet for alle gjestene. Uke 40 får alle varm lunsj rett etter trening.

Drikke til middagen kommer utenom.  Ikke skriv drikke etc. på rommet. Evt. må dette gjøres opp daglig!

Heiskort: Klubbvis utdeling til klubbens ledere lørdags kveld.

Trenere: Hans Blattmann er hovedtrener under samlingen.  Se egen info om trenere og grupper i eget vedlegg.

Hjelpere: Det er selvfølgelig et stort ønske og ikke minst behov for at alle foreldre/foresatte til aktive utøvere bidrar i bakken. De ulike klubbene må gjøre en intern fordeling slik at de kan stille med hjelpere i bakken. Alle trenger ikke være tilstede til enhver tid. Arbeidsoppgaver for hjelpere i bakken kan være det å skli løypene, være løypevakter, følge løpere som enten er skadede eller syke, hjelpe til med å bære staur, hjelpe til med tidtaking o.l.

Ledere: Hovedleder og organisator for hele samling er kretstrener Hans Blattmann.

Alle klubber har sin egen leder som er ansvarlig for sine medlemmer under hele samlingen.

Klubbleder informerer sine medlemmer i forkant og daglig under samlingen om lover og regler, og videreformidler all info som blir gitt fra kretsen. Stikkord er ro og orden på hotellet, legge tid, røyk og alkohol.  Det er viktig å få med seg at det er totalt røykeforbud på hotellet for kretsens medlemmer.  Ingen under 18 år har under noen omstendighet lov å nyte alkohol. Dette vil kunne medføre hjemsendelse på egen regning!

Ro er senest kl.2130 for alle aktive utøvere, tidligere for de aller yngste.

Diverse: Alle må begrense sin bagasje på bussreisen til et minimum, pakke i bag og ikke i ryggsekk eller koffert. Det er ikke plass og lov til å ta med ski eller bagasje for andre enn de som er i bussen. Oppdages dette settes dette igjen før avreise fra Norge eller i Hintertux.

Ingen form for energidrikk (Battery/red Bull/etc.) er tillatt i bussen, ei heller alkohol for noen over 18år, inkludert voksne. En må respektere ro i buss på natt.

Før en begynner på ski en hver dag ha drukket min 0,5 liter med veske. I bakken må en drikke 0,5-0,7 liter med veske i timen. Spise frukt og godt med mat. Sørg derfor for å ha med nok drikke. Det er å anbefale å drikke på vei opp i Gondolene på morgenen.

Søvn må en sørge selv for å få nok av, trenger mer enn vanlig i høyden, ca.10 timer.

Alle må ha reiseforsikring og for aktive f.o.m. fylte 13 år MÅ NSF ski lisens være betalt.

Husk pass. Lommepenger - Ta med Euro for bruk på Autobahn og i Østerrike for de første dagene. Det er minibank i Hintertux.

Reiserute for bussen:

Vi reiser  følgende rute.: Hirtshals – Vejle – Flensburg – Hamburg – Hannover – Kassel – Würtsburg – Nürnberg – München – Rosenheim –  Tar av motorveien (A12)  30-40 km. før Innsbruck mot Zillertal – Mayrhofen - Hintertux

Med sportslig hilsen

Hans Blattmann