Ros til NM-arrangørene

NM Tolga 2023 har fått 350.000 kroner fra Innlandet fylkeskommune.

Tilskuddet kan brukes til å understøtte slagordet for NM; «Dyrke – lokal – styrke», samt følge opp klima og miljøplan for arrangementet, heter det i tildelingen.

- Vi har invitert skoleklasser fra hele regionen til å komme og overvære NM på Tolga, og nå bruker vi midler fra fylkeskommunen og kan tilby elevene som kommer til oss gratis buss og tog, opplyser en fornøyd NM-sjef, Harald Sørlie på vegne av idrettslagene i Tolga og Vingelen.

Store arrangementer, slik som NM på ski, har stor betydning både med tanke på Innlandet som en attraktiv arrangementsregion og som bidragsyter til levende lokalsamfunn. Arrangementer bidrar til god samhandling mellom kultur, idrett og næring generelt og reiseliv spesielt, mener fylkestinget i Innlandet som har bevilget samme støtte til NM på Tolga som det Vind IL på Gjøvik fikk for å arrangere NM del 1.

- Et slikt arrangement er videre med på å styrke frivilligheten. Det skapes en møteplass og et mangfoldig felleskap som bidrar til stolthet og lokal tilhørighet. Det skapes også en interesse og økt kompetanse i organisasjonene som senere vil komme barn og unge til gode gjennom godt klubbarbeid.

Fylkeskommunedirektøren berømmer også arrangøren for arbeidet som er gjort med en grundig klima- og miljøplan for mesterskapet.

- Arrangøren skal bruke, og ikke forbruke miljø og ressurser gjennom samarbeid med lokale produsenter og kjøp av kortreiste varer, premier og tjenester. Det satses også i stor grad på gjenbruk og leie av anlegg, materiell og utstyr. I samarbeid med FIAS vil avfall bli håndtert etter sirkulære prinsipper, og FIAS må levere en rapport som forsikrer at avfall blir gjenvunnet som avtalt.

Fylkeskommunedirektøren mener at erfaringer og evaluering av klima- og miljøplanen for NM ski på Tolga, kan bli et nyttig verktøy for andre store arrangement fremover.