Ny miljøvennlig løypemaskin til mesterskapet

En ny løypemaskin til NM-løypene ble losset i Kilbotn fredag kveld og dugnadsgjengen som skal kjøre gull-løypene i Norgesmesterskapet brukte helga til treningsrunder med den nye Antra-maskinen.

Dette innebærer at NM-arrangørene nå har to maskiner disponible og i tillegg har Harstad kommunens løypemaskin i beredskap.

Her er gjengen som skal kjøre NM-løypene med den nye løypemaskina i Kilbotn. Foran sitter Karl Ove Oppdal. I midten fra venstre Knut Solstad, Helge Iversen, Ivar Einem og Tormod Johnsen. Bak står Einar Munkvold.

Topp løyper for alle

- Vi skal lage så flotte løyper at deltakerne i NM snakker godt om dem i lang tid etter mesterskapet, sier løypesjefen Tormod Johnsen. Det skal ikke bare være topp løyper for tilreisende stjerner, men for hver eneste deltaker.

- Alle skal oppleve at de får forhold som verdensstjerner. Løypene skal også være så flotte at lokale gutter og jenter blir stimulert som skiløpere. Vi vil at mange flere skal bli langrennsløpere, sier Tormod.

Foran sitter servicemann fra leverandøren Antra AS, Ole Jørgen Mossevik. Bak ham fra venstre Helge Iversen, Ivar Einem, Knut Solstad, Tormod Johnsen, Karl Ivar Oppdal og Einar Munkvold.

Miljøvennlig maskin fra Tyskland

«Pisten Bully» er det korrekte navnet på denne løypeprepareringsmaskina. Den er produsert med tysk presisjon av kjøretøyprodusenten Kässbohrer. Det er leverandøren i Norge, Antra AS,  som samarbeider med IF Kilkameratene og Medkila Skilag for å sikre at løypene ved Sparebank 1 Kilkam Arena blir et mesterskap verdig.

Finn Håkon Jørstad, nestleder i hovedkomiteen for mesterskapet, har jobbet med avtalen.

- Vi har hatt et behov for å ha en driftsikker og mer miljøvennlig maskin i innspurten til NM. På sikt har vi behov for å bytte ut vår gamle maskin. Vi vet ikke når og hvilken type maskin enda. Nå er vi først og fremst opptatt av å levere på topp under NM. Da var det en fantastisk løsning for oss at Antra AS kunne stille opp med en flunke ny maskin vi kan benytte til mesterskapsløypene i år, sier Finn Håkon Jørstad, som også legger vekt på at den nye maskina som nå kjøres i Kilbotn-løypene holder høyeste miljøsertifisering.

Veteran på løypekjøring

I tillegg til dugnadsveteranene i Kilkam har NM-organisasjonen leid inn veteranen Einar Munkvold. Han har kjørt løypemaskin på alle kommunens løyper inn og ut fra Folkeparken i mange, mange år. Han var førstemann som satte seg inn i den nye «cockpiten».

Veterankjører Einar Munkvold var førstemann i cocpiten, og blir her instruert av servicemann fra Antra, Ole Jørgen Mossevik.

- Cockpiten blir arbeidsplassen vår, og det er viktig at vi har lys og god oversikt over terrenget, at vi sitter godt og har enkle og effektive knapper og spaker for å gjør jobben godt. Jeg gleder meg til å kjøre milevis med den nye maskina, sier Einar Munkvold.

Veteran Helge Iversen kjenner hver en stubbe og hver en kvadratmeter av løypenettet i Kilbotn-marka. Han har stor respekt for den nye teknologien og gleder seg stort til nye fremskritt i løypene.

Ole Jørgen Mossevik fra leverandøren Antra viser frem maskinen