SJ Norge blir hovedpartner for NM i langrenn

Raumabanen ( Leif Johnny Olestad.)

Norges Skiforbund har inngått avtale med SJ Norge om å være deres hovedpartner under NM i langrenn. Norgesmesterskapet arrangeres i Granåsen i Trondheim, 16. til 19. januar, og del to på samme sted i mars 2021.

Togselskapet kjører tog på sju strekninger i Norge under merkevaren SJ NORD, blant andre Dovrebanen og Nordlandsbanen. SJ Norge er stolt over å profilere denne merkevaren under mesterskapet.

NM i langrenn er et nasjonalt mesterskap med stor interesse over hele landet. Konkurransene sendes direkte på TV og det sportslige nivået er skyhøyt. Etter NM blir også den endelige troppen til VM i Oberstdorf tatt ut.

– Dette er et stort og krevende arrangement med internasjonalt format. Det er helt avgjørende for Skiforbundet å ha med gode, profesjonelle partnere med stort engasjement, sier arrangementssjef i Skiforbundet, Terje Lund.

– Det er gledelig at en aktør som SJ Norge bruker norsk skisport og NM i arbeidet med å styrke sin posisjon i markedet. Vi ser frem mot å jobbe tett sammen med SJ Norge og bidra til selskapets merkevarekjennskap i Norge, sier markedsansvarlig i Skiforbundet, Petter Ekran.

Etter at SJ Norge tok over de syv strekningene i juni har selskapet jobbet med hvordan de skal synliggjøre seg som samfunnsaktør, og etablere sponsorsamarbeid. Kommersiell direktør i SJ Norge, Lena Angela Nesteby, er svært fornøyd med muligheten til å jobbe sammen med Norges Skiforbund.

– NM i langrenn er, og har alltid vært, både folkelig og inkluderende. Vi finner det svært enkelt å assosiere oss med det Skiforbundet klarer å gjenskape hvert eneste år. NM i langrenn er et av de absolutt viktigste idrettsarrangementene vi har i Norge, og det er for oss en ære å få lov til å bidra, sier Nesteby.

Om SJ NORGE // NORD

SJ er et svensk, statlig eid og kundefokusert selskap, som i mer enn 160 år har tilbudt togreiser og kundeopplevelser i egen regi og i samarbeid med andre. Vi er den største togoperatøren i Norden og den eneste som driver togtrafikk mellom Skandinavias tre hovedsteder. Hver dag reiser rundt 150.000 kunder med noen av våre 120 togavganger fra våre 291 stasjoner.

Etter anbudsrunde, i regi av Jernbanedirektoratet, ble SJ Norge i juni 2019 tildelt Trafikkpakke 2, Nord. Alle strekningene spiller en viktig rolle i det norske samfunnet og i mange nordmenns liv. Trafikkpakken er spredt over et stort geografisk område og inneholder, i tillegg til Dovre- og Nordlandsbanen, fem andre togstrekninger – Raumabanen, Rørosbanen og Meråkerbanen.

Dette innbefatter blant annet togtilbudene som er kjent som Trønderbanen ( Steinkjer – Trondheim- Røros / Oppdal) og Saltenpendelen ( Rognan – Bodø). Togtilbudet skal markedsføres under navnet SJ NORD.