Ola Keul (NTB scanpix)

Blir prosjektleder for Para-VM Vinter 2021

Ola Keul (39) er engasjert som prosjektleder for para-VM Vinter 2021, historien første felles para-VM for snøsportene ski, skiskyting og snowboard.

Mesterskapet, med totalt 750 akkrediterte utøvere og støttepersonell og et behov for mer enn 400 frivillige, skal arrangeres i Lillehammer og på Hafjell 4.-15. februar 2021. Ola Keul starter opp som prosjektleder 1. juni. Han vil ha arbeidsted både i Oslo og på Lillehammer.

- Målet med Para-VM Vinter er å løfte paraidretten i Norge til et nytt nivå, og bidra til å fremme og utvikle paraidrett internasjonalt. Sammen skal vi skape mange store, stolte øyeblikk for utøvere og publikum ved å legge til rette for enestående prestasjoner på Lillehammer og Hafjell i 2021. Jeg er superentusiastisk, glad og litt spent, og gleder meg veldig til å starte arbeidet som prosjektleder for historiens første felles para-VM for snøsport, sier Ola Keul.

Etter en lengre prosess falt valget på Ola Keul. Han kommer fra Kultur- og idrettsbygg Oslo KF hvor han har vært prosjektleder og kommunikasjonsrådgiver. Tidligere har han hatt tilsvarende roller hos Oslo Business Region og Oslo2022, og vært markedssjef i Sweet Protection. Keul er for tiden også president i Brettforbundet (tidligere Snowboardforbundet), et verv han har hatt siden 2015.

Norges Skiforbund, i samarbeid med Norges Idrettsforbund, Norges Skiskytterforbund og Brettforbundet, er arrangører av mesterskapet som går over 11 dager. I forkant av selve VM-et er Lillehammer og Hafjell vertskap for Verdenscup og Europacup i de aktuelle idrettene. I sum innebærer dette rundt 40 konkurransedager. Mesterskapets grunnfinansiering, med et budsjett på 27 millioner kroner, er sikret gjennom støtte fra Kulturdepartementet og en hovedsamarbeidsavtale med Stiftelsen VI. Det er også gitt økonomisk støtte også fra Lillehammer Kommune, Øyer Kommune og Oppland Fylkeskommune.

- Heldigvis for para-VM er det mange dyktige, engasjerte ansatte i forbundene, og ikke minst på Lillehammer og Hafjell, hvor en er veldig godt vant å holde store mesterskap. I Stiftelsen VI, som vil delta aktivt i forberedelser og gjennomføring, er det også masse kompetanse og stor drivkraft. Jeg gleder meg til å samarbeide med alle sammen om å invitere verden til et uforglemmelig mesterskap i 2021, sier Ola Keul.

Les også: Klart for Para-VM Vinter 2021 til Lillehammer