Para-alpinistene har startet sesongen

De norske para-alpinistene fikk besøk fra det Nederlandske landslaget på den 7 dagers snøsamlingen i Røldal.

Landslag og utviklingslag avsluttet 1. mai en 7-dagers fartssamling i Røldal i samarbeid med det Nederlandske landslaget. Nederland var også i 2017 i Norge på samlingen sammen med oss, og planen var også en samling i november 2018, en samling vi ikke klarte å kjøre grunnet snøforholdene. Samlingen i Røldal ble planlagt sammen i slutten av rennsesongen, og forberedelser ble gjort av Hans Blattmann.
Norge deltok med Jesper Saltvik Pedersen, Marcus Grastso Nilsson og Thomas Daae samt trenerne Synne Sofie Stangeland og Hans Blattmann. Fra Nederland deltok 6 løpere, 2 trenere, 1 service og 1 fysio.
På slutten av samlingen deltok også idrettspsykologene Arne Rørstad Riise og Fam Lockert fra Olympiatoppen, som gjennomførte flere felles-seanser og også individuelle samtaler med løpere og trenere.

Samlingen ble gjennomført på svært begrensede snøforhold, men med god hjelp fra Røldal Skisenter så klarte vi å gjennomføre en flott samling. Tema for samlingen var super-g og utfor, og vi fikk gjennomført 4 dager med super-g og 3 dager med utfor. Røldal er kjent for å ha mye snø hver vinter, men i år var ikke dette tilfellet. Med mindre snø kommer det fram mer terreng, noe som gir løperne helt andre og flere moment. Slik fartstrening vil vi ikke får før vi igjen oppsøker et vinteridrettsanlegg neste vinter,-med andre ord var dette tett på optimal uttelling for oss.

Jesper Saltvik Pedersen i aksjon under samlingen

Overnatting ble organisert i familien Pedersens leilighet på Hordatun Panorama i tilknytning til Hordatun hotell, og det var som å bo hjemme! Middag ble servert hver ettermiddag sammen med det Nederlandske landslaget.
Hordatun Hotel/Panorama er ypperlig tilrettelagt for alpinsamlinger, med stor innendørs garasje for skiprepping, eget trimrom, kort avstand til bakken og ikke minst en veldig fleksibel og serviceinnstilt stab på hotellet.

Thomas i farta.....

Eneste negative som skjedde i Røldal var at Marcus Grasto Nilsson bommet på linja og fikk et fall som gjorde at han måtte stå av treningen de to siste dagene. Vi krysser fingrene for at dette ikke er alvorlig og at han kan fortsette treningsarbeidet videre uten for lang pause.

Marcus i aksjon under treningen

Samarbeidet med det Nederlandske landslaget var også denne gangen helt optimalt. For løperne er det alltid spennende med samtrening og noe matching, og for trenerne gir det større muligheter til å tilrettelegge bedre trening og det gir oss gode referanser.

Samlingen i Røldal var sesongens første skisamling. Nå er det 6 uker med barmarkstrening som står for tur, kun avbrutt av en barmarkssamling i Oslo 6-7.juni med innlagt Iron-man testing.

Se uttak av alpin lag 2019-2020 sesongen

nif-epi04, 04