Det var tåke i premieren i Holmenkollen 1. januar (NTB scanpix)

Grønt lys for nyttårsrenn i Kollen

Alpinist Kjetil Jansruds ønske har kommet i oppfyllelse. Nå er det igjen klart for verdenscuprenn i parallellslalåm i Holmenkollen 1. januar 2019.

Det ble bestemt under den internasjonale skikongressen i Costa Navarino i Hellas i dag. Etter premieren på rennet 1. januar i år har tilbakemeldingene fra Det Internasjonale Skiforbundet (FIS) vært utelukkende positive. Også utøverne selv var imponerte over gjennomføringen i vinter:

– Jeg har hørt om Kollen-brølet siden jeg var liten, men har vært forbeholdt de største vinteridrettene. Det var en stolt og rørende følelse å få kjenne litt på Kollen-brølet. Jeg håper vi får flere muligheter til det, sier Kjetil Jansrud.

Publikumsuksess tross tåke
Skipresident Erik Røste er glad for tilbakemeldingene fra Det internasjonale skiforbundet.

- Vi er kjempeglade for fornyet tillit fra Det internasjonale skiforbundet (FIS). Sportslig sett var det første året av City Event svært vellykket for oss, og vi fikk gode tilbakemeldinger fra både utøvere og FIS. Det var selvfølgelig synd med tåka, men imponerende nok holdt publikum ut. Neste år satser vi på klarvær og fulle tribuner i Holmenkollen, sier skipresident Erik Røste.

Det er Holmenkollen Skifestival AS som er arrangør av rennet, som i januar tiltrakk seg nærmere 7500 tilskuere. Selskapet arrangerer fra før verdenscup i nordiske grener og skiskyting, som til sammen betyr 150.000 tilskuere i Holmenkollen hver vinter.

– Vi er stolte av det vi leverte i januar og er svært motiverte for ny gjennomføring av alpint. Vi fikk gode tilbakemeldinger fra publikum. Nå kjenner vi arrangementet, vet hva vi må bli bedre på og hvor vi har lykkes, sier daglig leder i Holmenkollen Skifestival AS, Kristin Vestgren Sæterøy.

nif-epi04, 04
Gepa