Det blir verdenscup i Kvitfjell fremover (NTB scanpix)

25 år med verdenscup

Det internasjonale skiforbundet (FIS) har bestemt at det blir verdenscuprenn i alpint på Kvitfjell i alle år frem til og med 2022.

Dette kom fram under FIS-kongressen i Hellas, og det betyr at fartsfesten for verdens beste mannlige alpinister i Gudbrandsdalen har god status blant FIS-toppene. Kvitfjell er også regnet som en av klassikerne i alpint.

Kvitfjell-general Svein Mundal smiler etter 25 år med verdenscup.
- Selvfølgelig har vi hatt noen skjær i sjøen og noen utfordringer, men stort sett har vi levert bra. Dette har vært en utrolig reise fra 1993 til i dag, og som har betydd mye for norsk alpinsport. I tillegg til verdenscuprennene har både landslag og morgendagens utøvere hatt stort utbytte av å trene i anlegget. Det vil bli viktig å dra dette videre de neste 25 årene, og bare se på det fartslaget vi har hatt og har på alpinlandslaget, sier han.

FIS er også begeistret over at det ble kjørt europacup i Kvitfjell uka før det ble kjørt verdenscup i vinter. Dette vil trolig gjentas i 2020.

nif-epi04, 04