Fra samlinga i fjor

Alpinlandslagene til Folgefonna

I første halvdel av august er alpinlandslagene samlet i Folgefonna.

Det var i fjor at alle alpinlandslagene for første gang var samlet på norsk sommersnø. Dette gjentar alpinledelsen i år. Alle landslagene, både WC og EC, vil være samlet på Folgefonna i august.

- Det er viktig å utnytte de gode forholdene i Norge om sommeren. I fjor ble vi prioritert høyt i forhold til egne traseer. Dette er svært optimalt for fartsutøverne og teknikkutøverne, sier sportssjef Claus Johan Ryste.

Etter øktene på Folgefonna nyter alpinlandslagene gode treningsforhold for barmark sammen med vakre omgivelser i Jondal ved havet.

Verden rundt
Fra august til sesongstart i østerrikske Sölden er alpinlandslagene «jordarundt» på ulike samlinger. Det er tradisjon med et lengre barmarksopphold for alpinistene fra midten av mai og ut juli. Det er tilfelle også i år. Fartsgutta og storslalåmlaget skal til Chile i en måneds tid, mens både det kvinnelige fartslaget og teknikklagene for kvinner og menn både skal til New Zealand og Chile for å forberede seg til vinterens verdenscup og OL.

Både Folgefonna og Juvass
Foran åpningshelga i Sölden planlegger flere av landslagene samling på Juvass. Dermed vil alpinlandslagene utnytte sommersnø på begge stedene i Norge i høst.
- Vi har virkelig gode muligheter til å trene effektivt på våre egne breer på Folgefonna og Juvass. Sammenlignet med andre nasjoner er disse treningsstedene så gode at vi her har et virkelig konkurransefortrinn i utvikling av fremtidig WC alpinister. Måten vi ble tatt imot med lagene på i fjor viser også at vi får det lille ekstra i service som gjør dette til et av høydepunktene på årets samlingskalender, sier Ryste.

Siste helga i oktober er det tradisjonell åpningshelg i Sölden.

Gepa