Ulrik Samnøy

Eventyrlig vintersesong

Freeskikjører Ulrik Samnøy avsluttet en eventyrlig vinter med gull i junior-VM i bigair i svenske Kläppen lørdag 13. april. Norge preget igjen årets junior-VM i alle Norges Skiforbunds grener.

Gøril Strøm Eriksen

Ikke bare er det blitt gull i seniorklassene i vinterens verdensmesterskap. Også på juniorsiden blomstrer resultatene. Det ble gull i telemark, freeski, langrenn, hopp og alpint!

Norge ble beste nasjon i nordiske grener i finske Lahti. Norge vant dermed Marc Hodler Trophy igjen, mens vi ble nest best nasjon i alpint.

Thomas Aasen Markeng

- Nok en gang leverer norske juniorutøvere flotte resultater i junior-VM. Dette viser den gode bredden i norsk skisport og den flotte jobben som gjøres i ski-Norge. Det er all grunn til å se lyst på framtida for norsk skisport, sier skipresident Erik Røste.

De 29 medaljevinnerne kommer fra 23 forskjellige klubber og fra ni ulike kretser.
- Grunnlaget for disse fantastiske resultatene er lagt i klubbene våre rundt om i hele Norge. Det er den daglige jobben som gjøres i klubbene av mange tusen frivillige som er hovedgrunnen til at det hvert eneste år utvikles nye unge skiutøvere. Det er grunnfjellet i norsk skisport og en av de viktigste årsakene til at vi er verdens beste skinasjon. Det er på dette området vi skiller oss fra de aller fleste andre nasjoner, sier Røste.

Utviklingen av kvinnekombinert pågår for fullt. I år var det første offisielle junior-VM for kombinertjentene. I Lahti gikk Gyda Westvold Hansen gikk inn til en historisk sølvmedalje.

- Om to år står de på startstreken i VM i Oberstdorf. Dette har vært en fantastisk reise, sier Røste.

Gyda Westvold Hansen

Samnøy er sesongens siste medaljevinner for Norges Skiforbund. Sist uke fikk det unge stjerneskuddet med seg både gull og bronse fra junior-VM i freeski.

- Ulrik har utviklet seg mye denne sesongen. I tillegg til både gull og bronse sist uke har han fått målt seg i flere verdenscuprenn i vinter. I det siste verdenscuprennet i canadiske Quebec imponerte han også med en sterk finaleplass. Neste år forventer jeg at hans fremgang fortsetter, og jeg tror vi kommer til å se store ting fra ham fremover, sier landslagstrener Luke Allen.

Bak medaljevinnerne ble det også prestert mye bra. Mange av våre juniorer fikk med seg gode plasseringer, samt leverte sterke prestasjoner.

Medaljeoversikt junior-VM alpint, nordiske grener, freeski og telemark:

Medaljevinnere fra forskjellige 29 norske klubber fordelt på ni skikretser (Akershus, Oslo, Buskerud, Oppland, Møre og Romsdal, Telemark og Vestfold, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag og Sogn og Fjordane).

Freeski:
Ulrik Samnøy, Bærums Skiklub: Gull bigair, bronse slopestyle.

Telemark:
Gøril Strøm Eriksen, Bækkelagets SK: Gull i parallell
Kristian Lauvik Gjelstad, Morgedal IL: Sølv teamparallell, bronse sprint og parallell.
Kaja Bjørnstad Konow, Hagahogget Låmlag: Sølv teamparallell.
Jacob Alveberg, Bækkelagets SK: Sølv teamparallell.
Andreas F. Haugen, Luster Telemarkklubb: Bronse klassisk og sprint.

Hannah Sæthereng

Alpint:
Hannah Sæthereng, Harestua IL: Gull super-G.
Kaja norbye, IL Heming: Sølv kombinasjonen, bronse storslalåm.
Lucas Braathen, Bærums Skiklub: Sølv super-G, bronse kombinasjonen.
Atle McGrath, Bærums Skiklub: Sølv kombinasjonen.

Nordisk grener:
Hopp:

Thomas Aasen Markeng, Lensbygda IL: Gull individuelt, sølv lag og miks.
Fredrik Villumstad, Skimt: Sølv lag og miks.
Silje Opseth, IL Holeværingen: Sølv miks.
Ingebjørg Saglien Bråten, Etnedal Skilag: Sølv miks.
Sander Vossan Eriksen, Bækkelagets SK: Sølv lag.
Anders Ladehaug, Nordre Land IL: Sølv lag.

Kombinert:
Gyda Westvold Hansen, IL Nansen: Sølv individuelt.
Jens Lurås Oftebro, IL Jardar: Sølv lag, bronse ind. gundersen/5 km.
Andreas Skoglund, Molde og Omegn IF: Sølv lag, bronse ind. gundersen/10 km.
Kasper Moen Flatla. IL Jardar: Sølv lag.
Aleksander Skoglund, Molde og Omegn IF: Sølv lag.

Langrenn:
Kristine Stavås Skistad, Konnerud IL: Gull sprint og gull stafett.
Helene Marie Fosseholm, Eiker Skiklubb: Gull stafett, 2Xsølv 5 km fri tek og 15 km kl. fellesst.
Astrid Stav, IL Varden Meråker: Gull stafett.
Kristin Austgulen Fosnes, Fossum IF: Gull stafett.
Håvard Moseby, Kjelsås IL: Sølv 30 km klassisk fellesstart.
Ansgar Evensen, Vind IL: Sølv sprint.
Håkon Skaanes, Strindheim IL: Bronse sprint.
Iver Tildheim Andersen, Rustad IL: Bronse 10 km fri teknikk.

Kristine Stavås Skistad