Samenlagtpallen World Cup, stående kvinner fv. Liashenko, UKR, Vilde Nilsen NOR og Kononova, UKR (Foto:Magnus Evenby)

Paralangrenn - World Cupavslutning i Japan

World Cup sesongen er avsluttet og trofeene er blitt utdelt i Sapporo, Japan. Norge fikk tre utøvere på sammenlagt pallen, Vilde Nilsen gikk til topps, mens Birgit Skarstein og Eirik Bye kom på andreplass

Verdenscupen ble avsluttet i  japanske Sapporo i dag med en kortdistanse; 2,5 km for jentene og 5 km for gutta i klassisk stil. Vilde Nilsen hadde avgjort Verdenscupen allerede under VM i februar til sin fordel, mens Birgit Skarstein og Eirik Bye kjempet om best mulig pallpaller under dagens løp.

Eirik Bye sikret 2. plass etter tøft valg med blanke ski under krevende forhold
- Vi måtte ta andreplassen i dag for å sikre nettopp andreplassen i sammendraget. Valget av blanke ski under utfordrende smøreforhold med staking gjennom hele konkurransen, viste seg å være et bra valg, sier en strålende fornøyd Eirik Bye. Sammen med ledsager Ole-Martin Lid nådde de  målet og sikret andreplassen i verdenscupen sammenlagt. - Vi hadde gode ski og fikk pushet bra hele veien, så et veldig bra løp, utfyller ledsager Ole-Martin som var glad de slapp utfordringene med festesmøring.

Pallen synshemmede menn på dagens 5 km klassisk
fv: Ole-Martin Lid og Eirik Bye, Brian Mc Keever, CAN og Suiarko, UKR
Foto Hilde Gjelsvik

Sammenlagtpallen for synshemmede, den suverene vinner, Zebastian Modin, SWE var ikke tilstede i Japan.
fv. ledsager Ole-Martin Lid og Eirik Bye sammen med Dmytro Suiarko og ledsager, UKR Foto. Hilde Gjelsvik

Birgit Skarstein - pallplass i alle verdenscuprenn denne sesongen
-Det var deilig å avslutte med pallplass! Jeg har vært på pallen i alle verdenscuprenn denne sesongen, unntatt VM-sprinten, stråler Birgit Skarstein etter tredjeplass på dagens 2.5 km. Hun åpnet sterkt bak Masters og Gretsch fra USA, men Gretsch kom fort på slutten. -For en innmari gøy sesong dette har vært, nå skal det bli godt med litt ferie sier en fornøyd Birgit etter å ha sikret andreplassen sammenlagt i verdenscupen.

Sammenlagtpallen, sittende kvinner fv. Birgit Skarstein, NOR, Oksana Masters, USA og Kendall Gretsch, USA
Foto; Hilde Gjelsvik

Vilde Nilsen finner motivasjon i å tape sekundstrid
Vilde Nilsen avsluttet verdenscupsesongen med andreplass, ett fattig sekund fra seier. – Det er en utfordring å disponere en kort distanse som 2.5 km, sier Vilde Nilsen. -Jeg gikk bra ut og ledet, men det ble litt tyngre i midtpartiet. Jeg «peisa» på alt jeg hadde på slutten, men det holdt ikke denne gangen. Egentlig motiverer det meg å tape jevne løp, da har jeg mer å jobbe for, og jeg unner virkelig Natalie seieren som den flotte konkurrenten hun er, avslutter en fornøyd Vilde Nilsen.
Med ni seiere og to andreplasser på 11 starter var jenta fra Kvaløysletta i en klasse for seg.

Vi har tatt en prat med Vilde om den fantastiske sesongen hennes

Håkon Olsrud med tøff dag
Håkon Olsrud i klassen stående menn fikk nok en tøff dag i Japan med 8. plass på nattens 5 km. - Det var utfordrende føreforhold med is, slaps og tørrsnø, og min styrke er nok på lengre distanser, sier Håkon. Han nådde ikke opp til pallen sammenlagt, men har flere gode plasseringer denne sesongen og har fått med seg et stafettgull i VM. Det ble til slutt en 5. plass på gutten fra Nordbygda-Løten Ski.

Håkon på start på dagens 5 km klassisk.  Foto Hilde Gjelsvik

"The Nipponman" (i midten) vet å skape liv og røre på arrangementene og har fått med seg noen til... til stor glede for utøverne.  Foto: Hilde Gjelsvik

Rekrutt-trener Magnus Evenby har hatt ansvaret på Japanturen da sjefen, Bjørn, måtte melde sykdomsforfall.
Han forteller om meget krevende forhold på dagens konkurranser, og støtteapparatet har stått på hele dagen for å gi utøverne best mulig ski. -Det har gått fra minus til plussgrader samtidig har vi være gjennom snø, hagl, sol og skyet. Da er det godt å ha en erfarne karer i smørebua som holder hodet kaldt. Ikke bare på konkurransene i Japan men gjennom hele sesongen sier Evenby.
De fortjener en ordentlig takk for en enorm jobb, de får altfor sjelden den oppmerksomheten de fortjener.

Her er gjengen som har gitt utøverne gode ski gjennom sesongen; fv. Geir Tufto, Steinar Tormodsgard og Vidar Johansen
Foto: Gro Eide

Det har vært en fantastisk sesong, med syv medaljer i VM, tre på pallen i sammendraget i World Cup og mange gode prestasjoner gjennom vinteren. Det er også yngre utøvere som har tatt steg og som blir å regne med framover. Så om denne sesongen er på hell, bare NM del 2 gjenstår, så gleder vi oss allerede til neste år. Om to år har vi VM på hjemmebane, noe å satse framover mot for mange.

Flere bilder fra World Cup-runden i Japan finner du på Facebooksiden våre, Skiforbundet Para  og på instagramkontoene
Langrennslandslaget_paraelite og skiforbundetpara

Komplette resultatlister  fra World Cup og sammenlagtlister finner du på våre hjemmesider

Tre fornøyde utøvere som har vært på sammenlagt pallen i sine klasser;
fv Birgit Skarstein, sittende kvinner (2.pl) , Eirik Bye, Synshemmede menn (2.pl) og Vilde Nilsen i kvinner stående (1, pl)
Foto: Hilde Gjelsvik