Ny bok: Utviklingstrappa 2024 klar

Nå er Utviklingstrappa klar i en rykende fersk og revidert utgave.

– Etter en lang og grundig prosess, inkludert mange gode bidrag fra ulike ressurspersoner i langrennsnorge er endelig en revidert utgave av Utviklingstrappa i Langrenn klar. Boka er betydelig utvidet fra forrige utgave, og vi tror at den fortsatt er et tidsaktuelt og godt redskap for trenere, foreldre og utøvere som ønsker å utvikle seg innen langrenn, sier utdanningsansvarlig i langrenn, Pål Rise.
Utviklingstrappa i langrenn er en guide til unge, lovende skiløpere som ønsker å ta ut sitt idrettslige potensial. Her beskrives en hensiktsmessig, langsiktig utvikling av utøvere fra de er barn til de når toppidrettsnivå. Boka er også en veileder til trenere og foreldre, og den inneholder gode maler og økt-forslag som vil være anvendelige for trenere på ulike nivåer. Utviklingstrappa er integrert i Skiforbundets utviklingsmodell, som har som mål å styrke både bredde- og toppidrettsarbeidet i framtida. Denne tredje utgaven er en revidert og videreutviklet versjon av 2017-utgaven, og er et resultat av godt samarbeid mellom Norges Skiforbund og sentrale trenere/fagpersoner i norsk idrett. I tillegg til papirversjonen kommer også boka i digital versjon.
Rådene i utviklingstrappa baseres på erfaringer fra dyktige trenere og fagpersoner i langrenn, kombinert med en systematisk gjennomgang av trenings- og utviklingsarbeidet til langrennsløpere som har lykkes. Vi underbygger mange av rådene vitenskapelig, samtidig som det i mange tilfeller er erfaringsbasert kunnskap.

Bok-beskrivelse
Norge har vi mange unge langrennsløpere som drømmer om en gang å stå på toppen av pallen. Selv om de aller færreste når dette målet, er det viktig at flest mulig får ut sitt potensial. Veien fra barndommens lekpregede idrett til å bli verdensmester eller olympisk mester er lang, og ingen historier er like. Hver eneste verdensmester har sin egen unike fortelling, noe som også vil gjelde framtidige verdensmestre. Noen få er best fra første gang de spenner på seg skiene, mens de aller fleste må jobbe seg tålmodig framover – i medgang og motgang, lek og alvor.

I denne nye og gjennomreviderte utgaven er innholdet omstrukturert og oppdatert, slik at kunnskapen nå presenteres innenfor ulike fagområder. Forfatterne har også supplert med nye kapitler som omhandler trenerrollen, teknikktrening og forebyggende helsearbeid.

Vi håper du finner innholdet i boka og podcastene våre interessant og at du vil være en god ambassadør for vår filosofi.

Som et supplement til Utviklingstrappa i langrenn, er det produsert en serie podcaster: «Utviklingstrappa».
Lytt gjerne til podcastene

Boka koster kr 329 (digital utgave) og kr. 449 i bokformat hjem i postkassa.

På Akademika kan du bestille boken.

Les mer om Utviklingstrappa