Brit Baldishol i aksjon i formiddag under presentasjonen av den nye reformen.

Skiforbundet tar grep

Det er klart for Skitinget i Trondheim lørdag og søndag. En av de viktigste grepene er den nye skireformen.

Gå til fellessiden for skitinget 2016

Norges Skiforbund har utviklet en splitter ny skireform mot 2020. Reformen skal endelig vedtas på skitinget i Trondheim søndag, men ble presentert for fagmøtene i alpint, hopp, langrenn, freestyle, kombinert og telemark i formiddag.

- Vi revolusjonerer ikke verden, men tar grep for å hindre frafallsproblematikken. Vi ønsker å gi et tilbud til utøvere som ikke ønsker å konkurrere, men være i klubbmiljøet livet ut. Vi ønsker å ta vare på skiløperne i hele livet. Enten i aktivitet, eller som trener/leder/frivillig – og gjerne i kombinasjon med, forteller utviklingssjef i langrenn i Norges Skiforbund, Brit Baldishol.

Det var Baldishol som presenterte reformen for over cirka 200 representanter fra Ski-Norge i formiddag.

- Skipolitisk dokument/Norges Skiforbunds utviklingsmodell eller reformen som vi omtaler den som synes jeg ble godt mottatt. I dag er det full aktivitet i alle grener med blant annet gruppearbeid som en start til å implementere modellen i krets og etter hvert i skiklubbene i hele Norge, sier Baldishol.

I den nye reformen legges til en ny utviklingsmodell mot 2020 hvor utøveren skal være i sentrum.

- Vi setter utøveren i sentrum, på utøverens premisser. Vi systematiserer alt i større grad rundt utøverne og alt som påvirker rundt. Vi endrer til en utviklingsmodell på utøvernes egne behov. Du må ikke være hovedlandsvinner eller norgescupvinner for å være i skisporten. Utøveren i sentrum, på utøverens premisser, strukturen i skipolitisk dokument er bygd på dette. Vi må ha en mye større plan på hva vi holder på med. Hva tar forbundet ansvaret for, hva tar kretsen ansvar for og hva tar klubben ansvar for. Her må vi være mye mer tydelig med ansvarsfordeling også på vi reise ut å besøke miljøene i langt større grad. Vil ta vare på skiløperne livet ut, sier Baldishol.

Den nye utviklingsmodellen skal være skiidrettens røde tråd i kommende periode. Modellen gir føringer for hvordan framtidens organisasjon, utøvere, trenere, ledere, anlegg og arrangement skal være.

- Denne reformen ser veldig spennende ut. Vi kommer til å sette en ny kurs og standard for oss, var de første kommentarene fra mange representanter i formiddag.

- Selv om vi tar tak i frafallsproblematikken, så må vi fortsette å rekruttere nye. Vi ser kanskje at det er for mye alvor for tidlig i skisporten at mange enten ikke begynner eller slutter tidlig. Dette kan også ha med snøutfordingene på mange steder i landet. Når det overhodet ikke er snø, så er det ikke så lett å bli glad i skisporten på 1-2-3. Det er store variasjoner fra krets til krets, også i langrenn. Det er forskjell fra by og bygd, mener utviklingssjef i Norges Skiforbund, Helen Ingebrigtsen.

Hopp har hatt suksess med sin utviklingsmodell. På mange måter har hopp vært en pilar i den nye reformen. Skiidrettens mål i fremtida vil være tilrettelagt for utvikling basert på utviklingsalder fremfor kronologisk alder. Mennesker utvikler seg i forskjellig takt, uavhengig av alder og ferdighetsnivå. Hopp har allerede startet med dette og har minsket frafallet mye med denne modellen.

- Vi ser at det er store forskjeller i frafallsproblematikken fra gren til gren og idrett til idrett. Vi må jobbe tett med våre skikretser for å se nærmere på dette. Dette er en stor prosess. I noen grener handler det mer om å øke rekrutteringa og få en større masse. Vi ser at mange ikke ønsker å gå konkurranseveisen, men ønsker å drive med skiaktiivet uten å konkurrere. Vi ser at mange klubber har hatt suksess med å gi tilbud på tvers av idretter. Det viktigste for oss er at barn og unge holder seg i fysisk aktiviet og får et klubbtilbud. Norsk idrett er gode til å samarbeide, men vi kan absolutt bli bedre på tvers av idretter. Vi klarer ikke dette alene, men må samarbeide også mer med skolesystemet for å få dette til, sier Ingebrigtsen.

Det er skiklubbene gjennom klubbundersøkelsen høsten 2015 som har gitt skiforbundet en retning for hva som er viktig for aktiviteten fremover. Å beholde skiutøveren gjennom hele barne- og ungdomsperioden, er et uttalt mål. Dette må gjøres gjennom tilrettelegging av aktiviteten, også på en måte som ikke skal være økonomisk belastende.

Eksempel på frafall i aldersgruppen 13-19 år (2014)

Frafall

6-12 år

13-19 år