Tromsø kommune kjøper alpinanlegget i Kroken

Tromsø kommune overtar alpinanlegget i Tromsø. Dette sikrer at både idrettsutøvere og alle som liker å kjøre på ski eller brett kan utøve dette i alpinbakken i Tromsø.

Tromsø kommune overtar anlegget for 3,3 millioner kroner. Kommunen skal eie anlegget, men leie det til driftsselskapet Tromsø Alpinpark AS, som eies av Tromsø Slalåmklubb.

I en pressemelding fra Tromsø kommune sier byrådsleder Kristin Røymo:

"Tromsø er en idrettsby og en toppturby. Den lokale alpinsporten er avhengig av et anlegg å trene i. For byens mange barn og unge knyttet til denne idretten, vil det vært uakseptabelt å ikke ha drift i Kroken. At Kroken-anlegget i en normalsesong har 15.000-20.000 besøk av skikjørere, viser behovet for et alpinanlegg i byen. Derfor er det viktig at kommunen bidrar, så ikke anlegget ble delt opp og solgt til aktører som vil bygge det opp et annet sted."

"Selskapet skal drifte anlegget på kommersiell basis, men har et formål som gjør at alt overskudd skal gå til idretten og anlegget."

Kommunen håper anlegget er klar til åpning allerede 18. desember.