Fire Nordnorske alpinjenter i norgestoppen

Johanne Eilertsen (12) Sortland, Mariell Kufaas (15) Tromsø, Sofie Aam Olsen (13) Narvik og Bertine Aam Olsen (16) Narvik får delta på Statoils talentsamling i regi av NSF i februar.

At fire Nordnorske jenter presterer i norgestoppen i aldersbestemte klasser er nok litt historisk.
Etter meget gode prestasjoner i et nasjonalt renn på Hemsedal og Gol helgen 18. og 19 januar er hele den Nordnorske troppen plukket ut til å delta på Statoils talentsamling i regi av Norges skiforbund i midten av februar. Kontaktperson er ungdoms- og utviklingsansvarlig i Norges Skiforbund seksjon alpint, Stefan Johnsen Havnelid.

De to beste i U14 og de tre beste i U16 kvalifiserte seg til å representere Norge internasjonalt, mens de resterende på topp ti listen får delta på denne forbundssamlingen. Johanne Eilertsen (12) Sortland, Mariell Kufaas (15) Tromsø, Sofie Aam Olsen (13) Narvik og Bertine Aam Olsen (16) Narvik ble ranket henholdsvis 5, 6, 9 og 7.

I gutteklassene har Nord Norsk alpinsport vært der et par ganger da for eksempel Torfinn Rolandsen, Ørjan Berg Johansen, Runar Aam, Steve Skavik og Eirik Stokmo toppet listene i gutter 14-15 år på slutten av syttitallet, samt en del spredte gode resultater frem til i dag. Blant jentene har det ofte dreid seg om enkeltprestasjoner.

Alle disse jentene er et resultat av stor satsing på bredde de siste fire årene i regi av de respektive klubbene. Slikt arbeid går som vi vet ofte litt i bølger i de Nordnorske klubbene og det er ikke uvanlig med et lite vakum i etterkant av slik breddesatsing før det igjen tar seg opp. I Narvik slalåmklubb opplever vi det samme og jentenes treningsgruppe teller nå kun 5 løpere. Vi var 15 stykker i flere år, men nå er de fleste gått inn i juniorklassen og årskullene like bak har vært veldig små. Heldigvis gror det skikkelig godt litt lengre ned i rekkene slik at en ny breddesatsing er underveis både i Narvik, Tromsø og ikke minst i Mo i Rana. Nordland og Troms skikrets har derfor for tiden god mulighet til å ta tak i egen utvikling, for å sikre fremtidig bredde som igjen vil gi mulighet for gode enkelt prestasjoner på nasjonalt nivå.

Bertine er i toppen for fjerde året på rad. Vi som trenere vet av erfaring at dette ikke er en selvfølge. Dette er resultatet av knallhard og mest sannsynlig riktig trening kombinert med litt flaks ved at hun har fått være frisk og ikke minst skadefri.  Hun har med andre ord like stor fart i utviklingen som sine konkurrenter i sin beste gren slalåm.

Johanne Eilertsen tok steget allerede i fjor ved å vinne Bama finalen på Ål og holder et særdeles høyt nivå for å være bare 12 år. Likevel er det Mariell og Sofie som har akkurat nå har størst fart i utviklingen, noe de får betalt for ved å være en del av dette firkløveret som reiser sørover i midten av februar. Alle fire jentene har bortimot like mange skidager som sine sterkeste konkurrenter. Vi må bare fortsette å trene hard og variere terreng og bakker så mye vi kan.

At jentene får denne muligheten til litt ny input både teknisk og sosialt er helt topp. Dette gir motivasjonen til å satse hardt videre.

Landslag og kanskje til og med World Cup deltagelse er noe disse jentene og mange av løperne hjemme i klubbene deres drømmer om. Nåløyet er svært lite, men vi ser ikke bort ifra at noen av dem når så langt. Treningsvilje, systematisering og trivsel blandet med kloke støttespillere er nok de viktigste elementene for å komme seg et godt stykke på vei. Hvordan de takler motgangene som kommer, er allikevel det som oftest skiller klinten fra hveten. Uansett er det mye god læring og enormt mye opplevelser å ta med seg i bagasjen helt uavhengig av hvor lenge disse jentene ønsker å holde på. De har allerede knyttet vennskapsbånd både i inn og utland.