Velkommen til Norges Skiforbunds Trenerseminar 2016

Norges Skiforbund ønsker hjertelig velkommen til det populære Trenerseminaret 4.-5. juni 2016

Program   Praktisk informasjon

Holmenkollen Skifestival og Norges Skiforbund arrangerer Oslo Skishow lørdag 4. juni i Holmenkollen. For å trekke flere paralleller blir det suksessrike Trenerseminaret for alle grener i skiforbundet arrangert samtidig. Lørdag er det fellesdel for alle grener, og på søndag blir det grenspesifikk opplegg.

Utviklingsorientert trening i ungdomsårene

Hovedtemaet under årets seminar er treneren i ungdomsårene. Norges Skiforbund står sterkt samlet når det handler om utvikling i ungdomsårene; Utviklingsfokus skal prioriteres fremfor resultatfokus.

Det hele starter med en paneldiskusjon hvor noen av våre fremste utøvere, som alle har hatt en unik vei inn i toppidrett, leverer sine tanker og erfaringer om ungdomstreneren. Disse utøverne kommer 4. juni:

3 x vinner av World Cup og TDS, Martin Johnsrud Sundby

Vinner av Super-G cupen, Aleksander Aamodt Kilde

Verdensmester i langrennssprint, Astrid Uhrenholdt Jacobsen

Disse utøverne er forberedt på å snakke om sin utvikling gjennom ungdomsårene. Hva kjennetegnet treneren de hadde? Hvilke grep gjorde trenerne for at de ønsket å utvikle seg videre? Hvordan motiverte treneren utøverne?

Video som middel for utvikling av unge utøvere

Øivind Sørvald fra Norges Tennisforbund kommer til Trenerseminaret. Sørvald har gjennom mange år jobbet tett med flere av verdens beste tennisspillere. Norge og Norges Tennisforbund sitter på kompetanse innen videoanalyse og coaching som resten av verden trakter etter. Hvordan kan dette verktøyet brukes for å utvikle unge utøvere? Når er utøveren mest mottakelig for læring?

Utholdenhet eller Spenst/hurtighet

Siste del av fellesprogrammet lørdag blir en fysisk økt. Vi ønsker at de fleste blir delaktige på økta, men det er selvfølgelig helt greit å observere. I påmeldingen kan du velge hvilken økt du ønsker å delta på.

Alternativ 1) Utholdenhet - NSF Langrenn

Alternativ 2) Spenst og hurtighet - Torstein Dalen NSF Alpint

Etter den fysiske øktene blir det mulighet for dusj, før vi samles til grilling kl 16.00. Da er det allerede stor aktivitet i Holmenkollen.

Søndag er det grenspsifikke program som ledes av utdanningsansvarlige for hver gren i Norges Skiforbund