Vellykket breddesamling på Gaustablikk

23.-25. januar arrangerte NSF Randonee en ny breddesamling hos Gaustablikk Høyfjellshotell og Skisenter. Med godt over dobbelt så mange deltakere som i fjor, var det mange nye som fikk en smakebit av randonee som trening og konkurranseform.

Det var en stor gruppe som trente i området rundt Gaustablikk og Gaustatoppen i helgen, hele 32 deltakere. Det var gledelig å se mange nye ansikter, noe som lover godt for rekrutteringen til randonee i Norge. Fint vær med sol og noen minusgrader skapte en fin ramme. Det var godt med snø, og selv om det var mye avblåst fant vi fint pudder i skogen.

Samlingen startet fredag kveld med en velsmakende buffet på hotellet, noe deltakerne fra i fjor hadde sett frem til. Deretter ble det informert om opplegget for helgen, og Håkon Vego fra Kårvatn Fjellutstyr stilte med utlån av lette ski. Alle utlånsskiene ble tatt i bruk, og Håkon justerte bindiger til langt på kveld.

Lørdag formiddag ble det terpet på gå- og svingteknikk oppover. Gruppen ble delt i to, etter nivå og utstyr. Økta ble avsluttet med en felles uhøytidelig stafett der alle deltok, så det ble et imponerende startfelt. Med maks innsats på hele gjengen ble det både melkesyre og latter.

På ettermiddagen gikk vi over Kvitåvatn og lekte oss med løssnøkjøring i skogen på motsatt side. Vi fikk praktisert både gå- og svingteknikk som vi hadde trent på tidligere på dagen, i tillegg til trening på av-og-på med feller. Det ble etter hvert mange høydemeter og en god treningsøkt.

På kvelden var det foredrag, med informasjon om bekledning, utstyr og bruk og behandling av feller. I tillegg fikk deltakerne mulighet til å gjøre gode kjøp av Håkon og Kårvatn Fjellutstyr. Flere skaffet seg blant annet konkurransedress, hansker, hjelm, sekk og skredutstyr. Tindeveileder Robert Caspersen gav i år som i fjor deltakerne en innføring i sikker ferdsel i fjellet, med fokus på snøskred og skredfare. For mange var dette ny og nyttig informasjon, for andre god oppfriskning og repetisjon.

Søndag gikk turen til Gaustatoppen, i strålende sol og noen minusgrader. Troppen ble delt i to, der halvdelen med lett utstyr gikk helt fra hotellet, og den andre halvdelen med litt tyngre utstyr gikk fra et annet og kortere utgangspunkt. Det var avblåst, men det ble likevel en fin nedkjøring fra Gaustatoppen.

Det deltok seks deltakere fra den nyoppstartede randonee-gruppen i Njård i Oslo. Gruppen ble etablert i høst med mål om å gi et organisert treningstilbud i Oslo. Et etterlengtet tilbud for mange. De har ukentlige treninger tirsdager kl. 19-21 i Wyller-løypa i Oslo Vinterpark, og planlegger i tillegg to-tre kveldsrenn i løpet av vinteren. (Sjekk facebook-gruppen ”Njård Randonee” for mer informasjon.)

Det ble en lærerik og sosial skihelg. Det var spesielt gøy å få tilbakemelding fra nye deltakere om at de hadde lært mye og fått økt interessen for randonee og alpine turer i fjellet vinterstid. Flere av deltakerne fikk også øynene opp for lett skiutstyr. Forhåpentligvis kommer også mange av deltakerne tilbake til Gaustablikk og randoneekonkurransen lørdag 7. mars.

Foto: Synne Steinsland og Anders Seim
Tekst: Anders Seim