Ivrige telemarkkjørere samlet i Lom

Den neste generasjonen telemarkkjørere og landslaget har denne helgen vært samlet i Lom for breddesamling på ski og barmark.

Telemarkkjørere fra rundt om i landet samlet seg i Lom og Juvass denne helgen for breddesamling på ski og barmark. På planen sto et bredt utvalg av aktiviteter og øvelser, og utøverne fikk prøve seg på alt fra skikjøring til klatring, trampoline og zipline. Samlingen ble ledet an av tidligere verdensmester Sigrid Rykhus Mork, noe som var til stor inspirasjon for både store og små.

Jorunn Felde hadde med seg to av sine døtre på samlingen og skryter av opplegget som Norges Skiforbund Telemark og Rykhus Mork har stelt i stand denne helgen.

- Alle utøverne virker veldig fornøyde og det ser ut til at de koser seg på samling. Mine to spratt opp av sengen i dag tidlig, klare for en ny dag i bakken. At det er Sigrid som leder samlingen er til stor inspirasjon for de yngre og det er noe av det som skiller telemark fra de andre, større, grenene. Her kjenner alle hverandre og yngre telemarkkjørere blir trent av og får trene med landslaget, og det er stor stas, sier Felde.

Yngstemann i flokken og datter av Jorunn Felde, Rebekka Felde Liljedal (11) var svært inspirert etter helgens samling.

- Det har vært kjempeartig! Zipline og trampoline var best, men det var gøy å kjøre på ski igjen også, forteller Felde Liljedal som har store planer for fremtiden;

- Jeg skal bli veldig veldig god!

En annen som var på helgens samling var Erik Kvernberg. Eidsvågingen var med til Frankrike tidligere i år på junior-VM og er en av de unge og lovende i neste generasjons utøvere. Han er storfornøyd med helgen, som har gitt han ny motivasjon for videre skikjøring.

- Det har vært en kjempebra samling. Det er deilig å kjøre på ski igjen og Sigrid har hatt mange ulike øvelser jeg aldri har prøvd før, så vi har lært mye. Barmarksøkten på lørdag var veldig slitsom, men artig. Det var fint å få prøve så mange ulike aktiviteter, sier Kvernberg som sammen med de andre utøverne fikk teste trampoline, zipline, klatring og en tøff hinderløype.

Helgens samling viser at det gror godt bakover i rekkene, og det er mange motiverte og ivrige telemarkkjørere som er klare for mange år med skikjøring.

NSF