Lærerike dager i Hintertux

Telemarkkjørerne på tradisjonsrik samling i Østerrike

Det er høstferie og nok en gang klart for treningstur til Hintertux. Telemarkkjørere fra store deler av landet reiser sammen fra Oslo, med ferje til Kiel og buss nedover Tyskland til Østerrrike. Det har blitt en tradisjon at skiforbundet arrangerer denne turen som er åpen for alle, uansett nivå, alder eller ambisjoner. Mange har vært med før, men for noen er det første gang.

-Det er en fantastisk plass vi er på. Det er utrolig artig, det er sosialt og vi lærer veldig mye, sier Nora Vold Hovde fra Åndalsnes IF. Hun er med på turen for første gang.

I Hintertux for 11. gang
De norske telemarkkjørerne har blitt godt kjent i Hintertux. Dette er 11. gang det er breddesamling, i tillegg har det blitt kjørt verdenscup her de tre siste sesongene. Hintertux er ideelt for både ski og barmarkstrening.

- På breddesamlingen får utøverne mange dager på ski med kompetente trenere og de får også trene sammen med landslaget, sier sportssjef Martin Gjøra.

Tett program
Det er hektiske dager.  Sju dager på ski på Hintertuxer Gletscher, barmarkstreninger om ettermiddagen nede i Lanersbach og sosialt samvær på Hotel Jäger om kvelden.

En av de største klubbene på samlingen, Hagahogget Låmlag, har vært med i flere år.  - Det er en stor inspirasjonskilde for oss å være med her. Skiforbundet gir oss en ramme som gjør det enkelt å delta, og det er stor variasjon i programmet, sier Bjarne Iver Ringstad.

Landslaget på samling i to uker
Landslaget har allerede trent på breen en uke når resten av gjengen kommer ned. - I sesongoppkjøringen har vi hatt mye fokus på teknikk, både i den alpine delen og i langrennsdelen. Det har blitt mange dager på ski og rulleski, og vi har hatt med trenere med spisskompetanse på de ulike feltene. Vi håper å få utnyttet de tekniske kapasitetene i enda større grad denne sesongen, sier Gjøra.

Sivert Hole

- Vi har hatt godt utbytte av denne samlingen, sier landslagsløper Sivert Hole. Spesielt i den første uka var vær og forhold veldig bra og vi fikk effektive økter. Jeg har fått trent veldig godt i høst og jobba mye med tekniske detaljer på ski. Nå ser vi fram til verdenscupen som starter her i Hintertux i slutten av november, sier Hole.

Bilder fra turen HER

NSF