Uttak til WC og JR VM

Norge sender et stort lag til World Cup og Junior VM i Frankrike, samt World Cup i Spania.

Norge sender mange utøvere til World Cup og junior-VM i Frankrike neste uke. Flere unge utøvere får sjansen til å prøve seg i verdenscup-sammenheng for første gang i forkant av mesterskapet. I tillegg vil flere av utøverne reise direkte til World Cup i Spania. Landslagssjef Martin Gjøra har stor tro på både yngre og mer erfarne utøvere og håper at de neste ukene vil by på verdifull konkurransetrening for løperne.

- I WC i Østerrike viste jo utøverne våre at de kan hevde seg blant de aller beste, og det er ikke tvil om at vi kan ha forhåpninger om at det endelig løsner med en pallplass på herresiden igjen. Vi har likevel fortsatt et langsiktig mål mot VM neste år, og bruker de mulighetene vi har nå til å tilegne oss enda mer erfaring og læring fra konkurranse mot verdens beste telemarkkjørere, sier Gjøra.

Disse utøverne er tatt ut til:

WC i Frankrike og Spania
Mathilde Olsen Ilebrekke, Nordre Land IL
Thea Smedheim Lunde, Ullensaker Skiklubb
Trym Nygaard Løken, Bækkelaget SK

WC og junior-VM Frankrike og WC Spania
Sivert Hole, Åndalsnes IF
Ådne Kristenstuen, Nordre Land IL
Andreas Solstad Alme, Eidsvågen
Henrik Buck Bryn, Hagahogget Låmlag

WC og junior-VM Frankrike
Øyvind Vagstad, Syril IL
Amund Møster Haugen, Fjellguten Skilag
Sondre Støve, Åndalsnes IF
Kristian Lauvik Gjelstad, Morgedal IL
Mikkel Nygaard Løken, Bækkelaget SK
Erik Kvernberg, Eidsvågen IL
Guro Kjølseth, Nordre Land IL
Gøril Strøm Eriksen, Bækkelaget SK
Julie Dahle, Åndalsnes IF
Mari Felde Liljedal, Syril IL

- Vi sender et stort lag til junior-VM og disse får også være med på verdenscuprunden i forkant av mesterskapet, men reiser hjem før WC i Spania. Mathilde, Thea og Trym er for gamle for junior-VM, men er tatt ut til World Cup i både Frankrike og Spania. Landslagsutøverne Sivert, Ådne og Andreas er fortsatt unge nok til å delta på junior-VM og er tatt ut til både dette og WC-rundene. I tillegg har Henrik Buck Bryn kjørt seg inn til en plass på dette laget og får være med på både mesterskap og verdenscup. I junior-VM vil det for mange være første møte med en internasjonal konkurranse, og disse er med for å lære og få erfaring. Andre igjen har allerede deltatt i en del WC-renn og spesielt Guro, Sivert, Ådne og Andreas håper vi skal gjøre det bra i junior-VM. Flere av de andre har også muligheten til å angripe bakfra, så det blir veldig spennende å se hvordan de hevder seg i mot verdens beste juniorer, oppsummerer landslagssjefen.

NSF