Martin Gjøra (t.v.) og Jo Mork

Ny landslagssjef i telemark

Martin Gjøra (26) er engasjert som landslagssjef i telemark.

- Dette blir både en utfordrende og spennende jobb for meg som jeg ser veldig frem til. Det handler om å tilrettelegge slik at det blir enda mer utvikling for våre utøvere på landslaget, sier Gjøra.

26-åringen fra Nærøy i Nord Trøndelag er inne i det siste året med en mastergrad i idrettsvitenskap, og er i dag bosatt i Bø i Telemark. Selv har han stått telemark i 11 år, men ikke konkurrert. Han har også vært portdommer i flere verdenscuprenn, og blant annet skrevet en bacheloroppgave om arbeidskravsanalyse i telemark. I den forbindelse har han også vært tilstede på flere renn og en landslagssamling. Det er ingen tvil om at den nye landslagssjefen er en ivrig telemarkentusiast som kjenner sporten svært godt.

Sportssjef Jo Mork gleder seg over å ha den nye landslagssjefen på plass.

- Det er alltid spennende med et nytt ansikt som har nye tanker. Vi vet at han har den nødvendige kompetansen, samt har nye ideer og tanker for å bygge en vinnerkultur. Det blir artig å se ham i aksjon og hva han og laget klarer å få til. Martin blir ansvarlig for flere utøvere som har erfaring fra verdenstoppen. De siste to årene har det blitt bygget opp et nytt lag, likevel har prestasjonene vært veldig bra. Vi ønsker å videreutvikle laget mer med nye metoder, og kommer til å hente inn ekspertise på de områdene vi trenger, sier han.

Det nye landslaget blir tatt ut i slutten av mai etter en uttakssamling. Dette for at den nye landslagssjefen skal få mer kjennskap til utøverne og utøvernes kvaliteter.

Etter at Petter Ekran sluttet som sportskonsulent etter denne sesongen, er det blitt omorganisering i telemark i Norges Skiforbund. Jo Mork fortsetter som sportssjefrollen, men i en ny struktur.

- Egentlig har jeg hatt begge rollene de siste fire sesongene, men nå går jeg over i en mer administrativ rolle hvor Martin får hovedansvaret for landslaget. Jeg skal etter beste evne føre roret, og dette skal vi få til sammen med ivrige entusiaster ute i klubber og i regionene. Nye og spennende planer skal legges, og vi er allerede kommet langt, sier Mork.

Leder for telemarkkomiteen i Norges Skiforbund, Birger Goberg, gleder seg over at landslagssjefen og at den nye organiseringa er på plass.

- Vi har gjort en naturlig omstrukturering siste ukene, og prøver å ta ut det beste av både Jo og Martin. Vi ser frem til dette til det beste for telmarksporten, sier han.

NSF