To pallplasser

Telemarklandslaget startet sesongen sterkt med blant andre to pallplasseringer i østerrikske Hintertux.

Se videoinnslag fra åpningsrennet i viduet over.

Her kommer en oppsummering fra sportssjef Jo Mork.

Klassisk sprint sto på programmet første konkurranse dag. Mathilde Olsen Ilebrekke ble nr. to selv med litt ruskete kjøring ifølge henne selv. Hun var selvfølgelig fornøyd med åpningen og viste hva som måtte forbedres før neste renn. Trym Nygaard Løken ble beste norske herre på fjerdeplass. Generelt ble det en meget bra start for hele det Norske laget, alle fire herrer innen topp 15 og Thea Smedheim Lunde på en fin femteplass.

Mathilde Olsen Ilebrekke

Lørdag var det blanke ark og parallell på programmet. Mathilde gjorde en grov feil på starten av kvalifiseringen, og fikk utfordrende utgangspunkt foran parallellen. De andre fem utøverene gjorde en god kvalifisering, og hadde et godt utgangspunkt inn i parallellen. Både Mathilde og Thea var uheldige og gjorde såpass store feil at begge røk ut i 8-delsfinalen. Gutta derimot gjorde jobben sin og var klare for 8-delsfinale. Trym falt i reiplykja etter sammenstøt med vinner av rennet Charlie Frade fra Frankrike. Sivert Hole, Andreas Alme og Ådne Kristenstuen vant sine heat og var klare for semifinale. Vi hadde ikke flaksen på vår side denne dagen. Sivert ledet inn i skøytedel, men litt «knuffing» med samme franskmann som felte Trym skulle felle Sivert. Både Andreas og Ådne skulle også tape sine heat med små marginer. Det var god laginnsats og mye god skikjøring som vi bygger videre på.

Sivert Hole

Søndag var siste konkurransedag. På grunn av sterk vind og snø måtte arrangøren gjøre en endring i programmet. Opprinnelig var det ny parallell på programmet, men ble endret til klassisk sprint. Det Norske laget var klare og tente etter gårsdagen «nedtur». Mathilde kjørte to sterke omganger som resulterte i andreplass, 13 hundrededeler bak Sveitsiske Amelie Reymond. Gutta gjorde en god innsats og alle innen topp 15.

Vi er meget fornøyd etter første WC runde og har fått de svarene vi vill ha. Det er ingen tvil om at vi er på skuddhold før neste runde som er i Frankrike i januar. Nå skal vi hjem og trene! Første samling er på Gaustablikk allerede neste helg. Deretter er det Norges Cup og samling på Geilo 16-20. desember.

Resultater fra Hintertux

NSF