Storslåtte naturopplevelser og ekstrem skikjøring er ingredienser i Galdhøpiggrennet. Lørdag 11. april er det klart for den 28. utgaven av rennet som ble kjørt første gang i 1934.

Rennet for alle

Galdhøpiggrennet har i mange år vært Norges største telemarkrenn. I årets renn, som går av stabelen lørdag 11. april, står også randonee-kjørere og alpinister på startstreken.

– Galdhøpiggrennet er for alle, ikke bare dem som kjører med løs hæl. Toppturer med randonee-ski blir mer og mer populært og derfor er det bare naturlig at vi også har klasser for skialpinisme. Vi ønsker at flest mulig skal får oppleve dette skieventyret i hjertet av Jotunheimen, sier rennleder Per Olav Tangen, som i år også får ansvaret for å arrangere randoné-NM ved siden av Galdhøpiggrennet.

– Galdhøpiggrennet samler hvert år noen av de beste skikjørerne i landet. Noen kjemper om raskeste tid ned de bratte fjellsidene fra Svellnosi til Spiterstulen. Målet for noen er å slå løyperekorden til Eirik Rykhus og Erik Borgersen på 2,38 minutter ned den 3,6 kilometer lange løypa. Navn som ”Dybvads skrekk”, ”Bluice” og ”Knee shivers” sier litt om hvilke utfordringer løypa byr på.

– Men Galdhøpiggrennet er også for alle som setter det sosiale i sentrum og gjerne avslutter sesongen sammen med gode venner i lagkonkurransen. Det er fullt mulig å ta seg god tid både opp og ned og nyte den store naturopplevelsen som dette er. Alle er med på en historisk begivenhet. Rennet startet som et utforrenn i 1934 og har siden vært et samlingssted for gamle helter som Stein Eriksen og Ruud-brødrene, sier Tangen.

Les mer om Galdhøpiggrennet

NSF