Tour de Lillehammer

Tøff treningssamling for telemarkjørerne

Landslaget og de ivrigste juniorene har for alvor satt i gang oppkjøring mot en ny skisesong. I helga var de samlet til en utfordrende og annerledes treningshelg på Lillehammer der de gjennomførte en tøff teamkonkurranse, ”Tour de Lillehammer”.

Konkurransen inneholdt både klatring, løping, bæring, saging, rulleskøyter og svømming med praktiske og teoretiske oppgaver lagt inn i løypa. Det hele ble gjennomført som en lagkonkurranse sammensatt på tvers av kjønn og klubb. Utøverne viste lite om hva eller hvor de skulle og hvor lang tid det ville ta.

- Helga har vært både innholdsrik, spennende og slitsom. Det er veldig moro å gjøre noe vi ikke vanligvis driver med, sier Mathilde Olsen Ilebrekke etter målgang.

- Ja, det er ikke hver dag vi drar på bildekk oppover bakkene i skogen. Det er hardt og gir god trening, mener Ådne Kristenstuen.

Imponert sportssjef
- Samlinga har fokus på lagarbeid og gir mange utfordringer gjennom hele helgen. Det er viktig at vi fungerer som et lag og blir gode til å jobbe og løse oppgaver sammen. I tillegg er det selvfølgelig viktig at vi får gjennomført gode økter med høy kvalitet som er relevant for sporten vi driver med, sier sportsjef Jo Mork, og fortsetter:
-Telemarkkjøring er en sammensatt idrett som krever variert trening.  Jeg er imponert over innsatsen, og det virker til at formen er bedre hos de fleste utøverne, også hos de utenfor laget.  Det er morsomt å se så mange motiverte utøvere, sier Mork

Spennende sesong
Samlinga på Lillehammer var starten på en hard barmarksperiode før treningen på ski starter opp i september.  Landsaget vil ha et lengere treningsopphold i Hintertux i oktober. Verdenscupen starter i Østerrike i desember og sesongens naturlige høydepunkt er VM i USA i slutten av februar. Sesongen avsluttes med verdenscupfinaler på Rjukan i mars.

Bilder fra samligen her

NSF