Fra venstre: Terje Bakka (Telemark Utviklingsfond), Birger Goberg (leder av telmarkkomiten), Erik Røste (skipresident), Sverre K. Seeberg (visepresident FIS Council) og Kjell-Gunnar Dahle (leder av organisasjonskomiteen).

Telemark-VM til Rjukan

Det internasjonale skiforbundet (FIS) har tildelt telemark-VM i 2019 til Rjukan i Telemark.

Dette ble bestemt på FIS-kongressen i Barcelona denne uka. Mesterskapet kommer til å bli arrangert i mars 2019. Sist gang VM i telemarkkjøring ble arrangert i Norge, var på Rjukan i 2011 og på Beitostølen i 2005. Det er Fjellguten Skilag som er arrangør av telemark-VM i samarbeid med skidestinasjonen Rjukan og skifylket Telemark.

Det er  innledet et fruktbart samarbeid med Tinn kommune, Telemark fylkeskommune og Norges Skiforbund om finansieringen, hvor kommunen allerede har bevilget midler. Planen er å ha 70 prosent av finansieringen klar før utgangen av 2014.

- Det er bare å gratulere Rjukan med tildelingen, og vi ser frem til dette mesterskapet. Dette hadde ikke vært mulig uten støtten og engasjementet til Telemark Utviklingsfond, sier skipresident Erik Røste.

Leder av organisasjonskomiteen for Rjukan-VM 2019, Kjell-Gunnar Dahle, er stolt over at FIS har gitt Rjukan fornyet tillit i 2019.
- En tildeling allerede nå gir oss muligheter til både å bygge opp organisasjonen, arenaen og oppmerksomheten rundt mesterskapet. Dette er en god dag for Fjellguten Skilag, skidestinasjonen Rjukan og skifylket Telemark, sier Dahle.

Telemarksporten vokser internasjonalt. Det skal fremover jobbes mot at telemark blir oppvisningsgren under ungdoms-OL på Lillehammer, og at kan bli en fremtidig blir en OL-gren. Dette er spesielt daglig leder for Telemark Utviklingsfond, Terje Bakka, opptatt av.

- Vi ser verdien av dette, og vi er opptatt av både økt arbeidsplasser og økt bosetning. Et nytt VM til Rjukan og fylket gir både oppmerksomhet og synlighet av regionen og fylket. Drømmen er at telemark blir oppvisningsgren i OL 2022 i Oslo, sier Bakka.

NSF