Hopp til innhold

Tips og råd

5 punkter om å få pressen på arrangement:

Inviter
Send invitasjon til journalister med god informasjon om tid, sted, hva som skjer og hvem som
deltar (lokale “stjerner”?) Ikke forvent at journalister kan være der under hele konkurransen –
informer om de mest aktuelle tidspunktene. (feks. finaleomganger)

Forhåndsomtale
Prøv å få forhåndsomtale! Det er god markedsføring for sporten/arrangementet og mye større
sansynlighet for å få selve arrangementet dekket. Det skaper også forventinger hos leserne at
kommer en sak i etterkant. Vær behjelpelig med bildemateriale ved behov.
Pressetreff kan være en god ide. Ta med rennledelse, 1-2 lokale utøvere og representant fra
anlegget.

Vertskap
Ta godt vare på journalister/mediafolk hvis de kommer. Egen pressekontakt
anbefales. Kommuniser hvor man kan og bør plassere seg for å få de beste
bildene på en sikker mate. Vær behjelpelig med transport i anlegget. Sett
journalister i kontakt med utøvere og andre aktuelle personer. Enkel servering
og en kaffekopp er alltid bra.

God informasjon – resultatservice
Sørg for at pressen får startlister, løpende informasjon og resultatlister så fort som mulig.

Arbeidsforhold og nett-tilgang
Dersom sakene skal lages ferdig på stedet er det helt nødvendig med en plass å sitte med
tilgang til internettt. Dersom man lager videosaker er dette spesielt viktig – da er mobilt
bredbånd, med unntak av 4G, som regel ikke godt nok.

5 punkter om å gjøre pressejobben sjøl:

Etabler kontakt
Ta kontakt med redaksjonen I forkant. Få en kontaktperson, finn ut hvem som på vakt. Lag
distrubisjonslister dersom man skal sende til flere. Gjør mediene oppmerksom på at det vil bli
tilsendt stoff til fri bruk.

Gode pressemeldinger
Skriv dekkende og fengende overskrifter og ingresser. Fortell hvor, når og hva det gjelder. Få
fram det viktgste tidlig i teksten. Skriv kort og rett på sak. Oppsummer gjerne viktige resultater,
feks. topp 3 + lokale plasseringer. Prøv å innta et nøytralt syn og tenk igjennom hva
leserne/seerne er interessert i.

Finn vinkling - gode historier
Det handler i stor grad om å fortelle de gode historiene. Finn en vinkling som kan være
interessant, spesielle hendelser, oppturer og nedturer, Det trenger ikke handle om sportslige
resultater. Fokus på enkeltutøvere over tid kan bygge profiler.

Bilder og video i god kvalitet
Gode bilder “løfter” saken! Ta bilder som er relevante for historien og underbygger teksten.
Tenk på utsnitt, kom nær nok motivet og bruk rask lukkertid for å få skarpe actionbilder.
Legg ved 2-3 høyoppløselige bilder i saken. (JPEG) Når det gjelder videomateriale for web/nett-
TV har vi god erfaring med MP4-format med oppløsning 1280x720. Det er mange måter å dele
videofiler på. Vi bruker dropbox eller laster opp på server hos de aktuelle.

Følg alltid opp på telefon
En telefonsamtale i etterkant er ofte avgjørende for om stoffet blir brukt.

NSF