Idrettens kompetansehelg m/TD kurs

Den 12.-13. november arrangerer Telemark idrettskrets sammen med Telemark og Vestfold skikrets for første gang en kompetansehelg. I tillegg til en rekke kurs vil temaet være: "Hva slags barne og ungdomsidrett ønsker vi å tilby i idretten" og "hvordan skal vi få flere jenter med lengre i idretten"?

Kompetansehelgen vil finne sted på Quality Hotel Skjærgården i Langesund og vi tilbyr i tillegg til en rekke kurs et hovedprogram som tar tak i et evig aktuelt tema: Hva slags barne og ungdomsidrett ønsker vi å tilby i idretten? På denne siden finner du oversikt over alt som skjer i løpet av helga - og hvordan du kan bli med på moroa.

Programmet for Teleidrettens kompetansehelg 2016 strekker seg fra lørdag klokken 10.00 til søndag klokken 15.00. Du kan velge om du vil være med på hele eller deler av helgen - her har du info om hva du kan ta del i.

Lørdag 12. november

1000-1245 Parallelle moduler

• Hvordan skal vi få flere jenter med lengre i idretten? Telemark og Vestfold skikrets inviterer inn til et foredrag om hvordan dere som klubb kan legge til rette for at jentene holder på med skiidrett lengre. Foredraget omhandler i utgangspunktet skiidrett, men innholdet gjelder også generelt for jenteidrett - uavhengig av idrettstilhørighet.
  • Nettverkssamling for yngre idrettsledere. Telemark idrettskrets ungdomsuvalg inviterer unge idrettsledere i Telemark (opp til 26 år) inn til en nettverkssamling for å danne et fellesskap og en ramme for yngre idrettsengasjerte i Teleidretten. Ungdomsutvalget ønsker å legge til rette for at unge mennesker i større grad kan innta posisjoner i idrettslagene - vi trenger unge stemmer for å skape morgendagens aktivitet! Bli med i nettverket du og!
  • Nettverkssamling for styreledere og daglige ledere i særkretser og -regioner i Telemark. Telemark idrettskrets inviterer alle styreledere og daglige ledere med idretter i Telemark til en nettverkssamling om samarbeid på tvers i teleidretten.

1245-1330 Lunsj

1330-1700 Kompetansehelgens hovedprogram

Tema er hva slags barne- og ungdomsidrett skal vi tilby i Telemark? Dette er det mange meninger rundt i idretten, også her i Telemark. Hvordan møter vi barn og unge i idretten og hvordan får vi dem til å fortsatt være med i idretten når de er i alderen 13-19 år? Hvilke krav setter vi til dem og deres trenere og hva ønsker klubbene å oppnå med barne- og ungdomsidretten? Skal vi dyrke de beste eller er det sosiale felleskapet vår viktigste oppgave? Eller er det mulig å få til begge deler?

For å skape et skikkelig diskusjonsgrunnlag har vi invitert inn fagpersoner på to motpoler når det kommer til hvordan man tenker barne- og ungdomsidrett, nemlig den norske og den islandske idrettsmodellen.

• Hermundur Sigmundsson - "Læring og ferdighetsutvikling - Barne- og ungdomsidrett på Island." Sigmundsson er professor ved psykologisk institutt på NTNU i Trondheim. Hans foredrag omhandler om barn og ungdoms utvikling og ferdighetsmessige læring i ulike aldersgrupper. Han gir oss i tillegg en interessant sammenlikning mellom praksiser i barne- og ungdomsidrett på Island og i Norge.
  • Mads Andreassen - "Hvilke rammer har man for å drive barne- og ungdomsidrett i norsk idrett?" Andreassen er fagansvarlig for aktivitetsutvikling i barne- og ungdomsidrett i NIF. Hans foredrag handler om de rammene norsk idrett har lagt for idretten i ung alder, med utgangspunkt i barneidrettsbestemmelsene. Hvilke rammer har man egentlig som trener i barneidretten og hvordan kan man legge til rette for en mest mulig hensiktsmessig utvikling for den enkelte? Står den norske idrettsmodellen til hinder for dette eller har vi større frihet enn vi tror, så lenge det blir gjort på en riktig måte?
  • Sigurdur Eyjolfsson - "Det islandske fotballeventyret." Eyjolfsson er fotballtrener og tidligere teknisk direktør i det islandske fotballforbundet. Det innebærer å ha vært ansvarlig for trenerutviklingen på Island i en årrekke. Islands suksess i fotball er noe alle som er idrettsinteresserte har fått med seg og som de fleste lar seg fascinere av. "Siggi" gir oss Islands metoder og kan påberope seg et godt sammenlikningsgrunnlag med Norge etter å ha arbeidet i norsk fotball i flere år. Hva er suksesskriteriene - og ikke minst, lar de seg overføre til norsk idrett uten å gå på akkord med den norske måten å gjøre ting på?

Vi arbeider med å få på plass en foredragsholder til for å belyse ennå mer av den politiske siden av debatten. Hvem dette er vil annonseres om ikke lenge.

1900 - Felles middag på hotellet (Gratis ved deltakelse på en eller begge dager)

Er det interessant for din del? Meld deg på her innen 04. november.

Søndag 13. november

0930-1130 - Parallelle moduler

• Norges beste basistreningsøkt med Espen Jansen - i flerbrukshallen i tilknytning til hotellet. Espen Jansen er kanskje norges fremste ekspert på basistrening. Han kjører en økt det lukter svidd av - og som er nyttig for alle som ønsker å gjøre noe ut av idretten sin, uansett hvilken idrett det skulle være. Meld deg på denne og få tips til enkle og effektive øvelser som skaper grunnlaget for din idrettskarriere! Maks 30 deltakere, så her gjelder det å være på!
  • Trenerkurs for barnefotball "Barnefotballkvelden" i regi av NFF Telemark. Barnefotballkvelden er trenerkurset for deg som er fersk trener i fotballen eller som trenger et grunnlag for å styre treninger for laget ditt. Mange trenere i barnefotballen er foreldre uten et særlig grunnlag for å utøve nettopp den rollen. Dette kurset gir deg tipsene du trenger for å heve kvaliteten på treningene for dine unge fotballspillere ett nivå. Kurset varer fra 1000-1500.
  • TD-kurs i regi av Telemark og Vestfold Skikrets. Alle skiklubber som skal avholde renn må ha folk som har gjennomført TD-kurs (Teknisk Delegert). Forbered deg til årets skisesong gjennom deltakelse her! Kurset varer fra 1000-1500. Kursholder: Per Asdal
  • KlubbAdmin workshop i regi av Telemark idrettskrets. Alle idrettslag skal i løpet av 2016 være inne på et elektronisk medlemsregister og NIF anbefaler KlubbAdmin. Haster det med å få lagt inn medlemmer før jula kommer eller har du andre spørsmål knyttet til bruken av systemet? Da stiller du her. Vi hjelper deg med det du trenger å vite for å komme i mål før vi er i 2017.

1130-1215 Lunsj

1215-1500 Parallelle moduler

• Trenerkurs "Barnefotballkvelden", TD-kurs og KlubbAdmin workshop forts.
  • Hvordan utvikle idrettslaget ditt v/Kjetil Haugersveen. Vil du vite hvordan du kan bidra til at ditt idrettslag tar et steg videre mot nye prosjekter? Kjetil Haugersveen gir deg et innblikk i hva Eidanger IL har fått til i løpet av de siste årene - og hvordan du kan bruke deres erfaringer for å vite hva du skal og ikke skal gjøre. Et inspirerende foredrag som kan hjelpe ditt idrettslag mot nye høyder! Påmelding kan du gjøre via denne linken.

Påmeldingsfrist er 4. november - og her kan du melde deg på.

For påmelding til hele eller deler av helgen bruker du denne questbacken. Her har du muligheten til å melde deg på de fleste kursene og modulene. Bestilling av hotellrom for overnatting gjør du direkte til hotellet. Vi er avhengig av å ta en liten sum for deltakelsen, men håper det ikke er avskrekkende priser for deltakelse denne helgen.

• Dagpakke lørdag - 250,- (inkluderer deltakelse og lunsj)
  • Dagpakke søndag - 250,- (inkluderer deltakelse og lunsj)
  • Deltakelse begge dager - 500,- (inkluderer deltakelse og lunsj, begge dager)
  • Overnatting enkeltrom m/frokost - 995,- (Bestilles direkte til hotellet)
  • Overnatting dobbeltrom m/frokost - 1195,- (Bestilles direkte til hotellet)
  • Overnatting trippeltrom m/frokost - 1495,- (Bestilles direkte til hotellet)
  • Middag lørdag kveld (forutsetter deltakelse minimum en av dagene) - GRATIS

Bestilling av hotellrom

Ved bestilling av hotellrom betaler du altså for overnatting og frokost. Middagen er gratis, denne kan du bare huke av for ved påmelding.

Bestillingen gjøres via www.nordicchoicehotels.no. For å få prisene som er listet opp her bruker du rabattkoden "TELEMARK" i din bestilling. Skulle dette by på problemer, ta kontakt med Quality Hotel Skjærgården på tlf 35 97 81 00 eller via mailadressen qr.badeparken@choice.no.

Kontaktinfo Teleidrettens Kompetansehelg 2016

Telemark idrettskrets er ansvarlige for gjennomføringen av kompetansehelgen. For spørsmål rundt opplegget kan du ta kontakt med idretts- og utdanningskonsulent Øyvind Gonsholt.

TLF: 419 00 129

Mail: oyvind.gonsholt@idrettsforbundet.no

Velkommen til en lærerik kompetansehelg!