Jørgen Graabak og Jan Schmid på pallen etter helgas seier i Team Sprint i Val di Fiemme.

Magnus Krog tatt ut til Falun VM

Norges Skiforbund har tatt ut seks utøvere til årets VM i Falun.

Løpernes høydepunkt i sesongen nærmer seg med stormskritt. Etter helgas verdenscup i Val di Fiemme har landslagsledelsen plukket ut troppen til årets store mesterskap i vårt naboland i øst. Kombinertlandslaget har imponert med en rekke pallplasseringer og seiere så langt i VM-sesongen. Alle av de uttatte til VM har vært på pallen i verdenscupen i vinter.

- Vi sender et av de sterkeste lagene på lenge til et mesterskap. VM i Falun blir et stort høydepunkt for oss som vi ser veldig frem til. Målsettingen er at vi skal bli beste nasjon, forteller sportssjef Sverre Rotevatn.

Han sender full kvote til Falun-VM. Årsaken til dette er at det er så mange på laget som kan prestere på topp. Utøverne har nærmest byttet på å være på pallen i år! Norge stiller med fire utøvere på hver distanse - bortsett fra i Team Sprint (2 utøvere). Etter offisiell trening i Falun kommer derfor landslagsledelsen til å plukke ut hvem som står på startstreken.

- Disse seks utøverne har vært samlet gjennom hele sesongen og presterer så bra som lag, og vi satser på at de tar med seg «vinnerformelen» inn i mesterskapet, sier Rotevatn.

Denne uka reiser Magnus Moan, Jørgen Graabak og Håvard Klemetsen på høydeopphold i Seiser Alm med langrennslandslaget, mens de andre fire prioriterer trening i teamene.

Neste uke reiser troppen på VM-samling til tyske Oberstdorf.

Mesterskapets nettside

Disse er klare for VM i Falun