Vinteraktivitets dag - Uten Grenser 2014

Vinteraktivitets dagen «Uten grenser» ble en stor suksess med rundt 155 deltaker og med nesten like mange som hjalp til, endte dagen på nærmere 300 personer totalt sett.

Skien fritidspark - Onsdag 5. februar 2014

Dagen er en videreføring av «uten grenser» dagen som Telemark idrettskrets arrangerer inne i hallen hver høst. Dagen er til og spesielt tilrettelagt for personer med ulike funksjonsnedsettelser.

Barn, unge og unge voksne fra både Telemark og Vestfold, inkludert lærere, assistenter, SFO-ansatte, terapeuter, foresatte, trenere/ledere og andre interesserte, koste seg hele dagen med ulike aktiviteter på snø og is. Blant aktivitetene var pigging, langrenn, kjelkehockey, iscurling, pingvinstafett og mye mer.

Telemark turistforening hadde fyrt opp bålpanner rundt i hele aktivitetsområdet, dette skapte en ekstra god stemning. Her kunne stort og smått kose seg med varm lunsj og drikke i form av pølser, saft og kaffe.

Hele dagen er et tverrfaglig samarbeid mellom flere organisasjoner og med god hjelp fra et 20 talls elever fra Skogmo videregående skole. Elevene fra helsefag bisto som hjelpere i alle aktiviteter og i tillegg til praktisk erfaring, fikk elevene i forkant av dagen et utvidet kurs som de kan ta med seg i den videre utdannelsen. Telemark turistforening som sammen med
Telemark og Vestfold skikrets var med for første gang, syntes det var veldig morsomt og ikke minst lærerikt å være med.

Alt i alt fungerte dagen utmerket og selv om det er ting som kan forbedres til neste gang, så var alle lystne til å gjenta suksessen i 2015. Denne dagen vil forhåpentligvis på sikt, føre til at flere personer med ulik funksjonsnedsettelser får øyne opp for vinteraktiviteter og fysisk utfoldelse. Telemark og Vestfold skikrets har dedikerte ressurs klubber som står godt rustet til å ta i mot og inkludere alle som skulle ønske å drive med vinteraktiviteter. Også Telemark turistforening var godt fornøyd med dagen, de arrangerer jevnlig turer og aktiviteter for denne målgruppen og kunne gladelig fortelle deltakerne om sine aktiviteter.

Neste års vinteraktivitets dag – Uten grenser vil skje onsdag 4. februar, så alle bør holde av dagen for mye fart og spenning!

Vi sees!!!