HL Utfor Hafjell 2014

Årets Hovedlandsrennet i Utfor på Hafjell ble avlyst, dermed ble siste treningsrunde brukt som tellende resultat. Dessverre så falt Helen Søfteland den siste treningsrunden, etter å ha vært nest raskest på treningen dagen før. Mathias Haune, Botne kom på en flott 7. plass.

Mathias Haune, Botne, ledet an i gutteklassen med en flott 7.plass, etter en 15.plass på den første treningen. Mathias hadde 3.beste tid i den tekniske delen av løypa, men tapte for mye på toppen og var nok irritert over at det ikke ble renn søndag-han hadde absolutt vært i stand til å kapre en pallplass.

Referat fra kretstrener i Agder og Rogaland skikrets:

Sportslig utbytte:
Det sportslige utbyttet på årets hovedlandsrenn ble også i år veldig bra. I forhold til i fjor var elementtreningen i Kjus-løypa mer differensiert og tilpasset ulike nivå og dette fungerte svært bra. Denne treningen ble organisert og tilrettelagt av deltakere på T4-kurs i skiforbundets regi og under ledelse av Bredde og utviklingsansvarlig i Norges Skiforbund Stefan Havnelid Johnsen.
Snøforholdene på Hafjell var mer krevende enn i fjor grunnet mindre fuktighet i snøen og temmelig nylagt kunstsnø, samt at det var snøfall hver dag.
Dette medførte at hastigheten kanskje var noe lavere i starten, men dette tror jeg heller var positivt enn negativt da dette bidro til større trygghet i starten.
Også i år samarbeidet vi med Telemark og Vestfold Skikrets. Vi klarte da å bemanne alle viktige posisjoner i løypa og løperne fikk hver dag grundige tilbakemeldinger fra trenere og fra video fra flere deler av løypa.
Hver dag organiserte vi også felles besiktigelse for henholdsvis jenter og gutter. Også denne delen av en utforløype gir erfaring og læring for løperne, og gjør dem forhåpentligvis ennå mer bevisste ved besiktigelse.

Marius Bjørgan, Botne og Tobias Stenstad, Skarphedin endte som henholdsvis nummer 72 og 86.

De tekniske grenene i årets hovedlandsrenn arrangeres i år på Oppdal i mars.

Bilder fra HL Hafjell 2014