Kurs STS langrenn

Skikretsen minner om Trener l kurs langrenn med oppstart i januar 2015, påmeldingsfrist er 13.01.2015

Generell informasjon om trenerkurs:

Skiforbundet har laget ny ”trenerløype” og trenerkursene er dermed blitt fornyet. Gamle Trener-1 på 16 timer omtales heretter som ”Treningsleder langrenn”, mens nye Trener-I består av 45 timer hvorav 13 timer er e-læring. Gamle trener-1 inngår i det nye kurset på 45 timer, slik at hvis man har det gamle trener-1-kurset fra før, må man bare være med på 29 timer av det nye. Det skal nevnes at fokusområdet for kurset er praksis, og det er absolutt ikke så strevsomt som det kan høres ut som.

Trener l langrenn i Trondheim

Trener l langrenn med oppstart 17.01.2015 i Trondheim (Granåsen). Kurslærer her er Kari Sylten

påmelding og flere opplysninger

• Trener ll langrenn med oppstart 01.11.2014:

Kurset vil gå over 3 helger fra september til januar, Samling 1: 01-02. nov Samling 2: 16-18 jan 2015 Samling 3: ikke bestemt Krav for å delta er gjennomført Trener l (eventuelt T1 og T2 etter den gamle trenerløypa) og 45 timers praksis etter gjennomføring av disse kursene. Pris for deltagelsen er kr 3.000,- pr deltager og deltagers klubb vil bli fakturert. Eventull overnatting kommer i tillegg. Kurslærere er Marthe Strøm Solli og Kari Sylten. Målgruppa er trenere for løpere som er 13-16 år, men kurset er mer grundig («dypere») enn det gamle T2-kurset

påmelding

Mere info om Trener ll kurset:

Helg 1:  1-2 november:Kurslærer: Marthe Strøm Solli Sted: Granåsen, xetg, Rom: x Oppmøte lørdag 1.november kl 08:45.

Lørdag 1.1108.45-10: Informasjon om kurset, utviklingstrappa mm

10.30: Praksisøkt, trenerrollen, organisering av utholdenhetstrening. Løping m staver. 12.00: Skifting og lunsj (ta med matpakke)

13.00-17: Teori utholdenhetstrening. Hvordan organisere økter der en kan håndtere ulikt nivå i gruppa?

17.30: Praksisøkt: Utholdenhet og hurtighet, tema lystbetont trening. 18.30: avslutning for dagen, med avtaler for søndag

Utstyr: uteklær, joggesko og barmarkstaver (ca. 35 cm under kroppshøyde).

Søndag 2.11

9.00-11: Praksisøkt med treneroppgaver: Rulleski eller joggesko? Føreavhengig (vi avtaler lørdag) 12-15: Teori: Styrke, spenst og hurtighetstrening. Hva er sentralt for ungdom innen dette feltet? Delvis forelesning/delvis gruppearbeid og diskusjon

1530-17: Treningsplanlegging, treningsdagbok. Når begynne?

17.00 Oppsummering av helgens læringspunkter, avtaler for neste samling og e-læring

Utstyr: uteklær, joggesko eller rulleski (avhenger av føret)

Helg 2:  16-18 januar 2015Kurslærer: Marthe Strøm Solli

Skiteknikk, hurtighetstrening mm

Helg 3: dato for gjennomføring kommer

Kurslærer: Kari Mørkved Sylten

Resterende moduler og «eksamen»

Trener l langrenn Oppdal

• Trener l langrenn på Oppdal :
  • Det vil være mulig å hoppe av etter 16 timer for kun Aktivtetsleder. De første datoene er spikret; onsdag 15. oktober (ettermiddag), onsdag 29. oktober (ettermiddag) og lørdag 8. november (dagtid). Sted: Oppmøte Oppdal, Aune Barneskole i kveld kl 18. Still i treningsklær (ute) og ta med tørt skifte til teoridelen vi skal ha etterpå.

påmelding Program