Ola Vigen Hattestad jubler for OL-gull i vinter. (NTB Scanpix)

Om den fantastiske festen vi får i 2022

Fire i skifamilien fra Indre Østfold gir et klart og tydelig ja til Olympiske og Paralympiske leker i Norge i 2022.

Østfold Skikrets står sammen med Norges Skiforbund om å støtte et OL og Paralympics. Dette vil:

* Inspirere og gi en ny generasjon minner for livet.
* Bidra til gjenbruk/etterbruk av oppgraderte anlegg som idretts-Norge vil ha glede av.

* Gi et løft for de tillitsvalgte og frivilligheten som bærebjelke i idretts-Norge.

Vi har forskjellige roller i skifamilien, men er sikre på at Olympiske og Paralympiske leker i Norge i 2022 blir fantastisk. Første skritt for å komme dit, er at Stortinget sier ja til idrettens søknad om statsgaranti. I forkant av dette må gode krefter dra sammen, og vi ber spesielt østfoldingene støtte oppunder søknaden.

Østfold er ikke et stort skifylke, men det kryr av skiaktivitet om vinteren når vi har skiforhold. Vi er aller mest opptatt av barn- og breddesatsinga får gode rammevilkår, men vi trenger av og til å drømme oss bort. Vi er stole av OL i 1952 , Ski-VM 1982, OL 1994 og ikke minst Ski-VM 2011 i Oslo. Det er kort vei fra Østfold til Oslo. Ja, til det planlagte nye skiskytteranlegget på Grønmo er det en kort kjøretur fra Østfolds grense. Vi drømte oss bort foran 100 000 tilskuere i sentrum under Ski-VM 2011, og ønsker gjøre det samme under i 2022 med tusentalls av østfoldinger ringside. Et nytt OL og Paralympics vil gi oss en stolthet, og vil være samlende for hele fylket, og dagens barn- og unge vil la seg begeistre, føle stolthet og samhold. Lekene vil være en inspirasjon og motivasjon for rekruttering til  skiidretten i Østfold, og vi vil med denne drivkraften også få fram nye stjerner og helter.

Vi vet at meningsmålingene snur når et OL og Paralympics nærmer seg, og ikke minst i vinterhalvåret. Selv om vi snakker om mye penger føler vi oss trygge på at investeringene som gjøres vil være fornuftige forbåde Østfold og Norge. Vi har opplevd uheldige episoder med IOC som har irritert det norske folk kraftig, og det har vi forståelse for. Flere av oss har opplevd IOC,  men vi kjenner oss ikke igjen når andre omtaler IOC i sosiale medier og på blogger. Dette med pengesløseri, pampevelde og alt det som står. Vi forstår at mange kan bli OL-motstandere, men vi som har opplevd IOC ved flere anledninger opplever disse som deg og meg, men vi skal selvfølgelig lage et OL på våre premisser.

For meg (Vibeke) vil jeg fylle 42 i 2022. Jeg har absolutt ingen planer om å stå på startstreken, men vil gjerne bidra frivillig. For meg drømmer jeg fortsatt tilbake til det fantastiske ski-VM. Jeg glemmer aldri da vi sto foran 100 000 på Rådhusplassen og tok imot gullmedaljen i stafetten. Jeg får frysninger fortsatt. Jeg ønsker at kommende stjerner får en lignende opplevelse igjen. Jeg husker også at det var massiv støtte til at vi skullesøke OL etter ski-VM, og nå er det plutselig «kult» å være motstander.  Folket må ikke glemme viktigheten av et OL og Paralympics i Norge på grunn av bredde- og rekrutteringssatsinga. Dette vilføre med seg masse nye anlegg og spre masse idrettsglede i mange år fremover.

For meg (Claes-Tommy) handler det om en ny folkefest. Jeg har opplevd flere, og ønsker spesielt at de unge østfoldingene skal ha noe stort å se frem til. Jeg jobber med OL og Paralympics 2022 til Norge med Norges Idrettsforbund, og dette er en svært interessant prosess. Jeg har absolutt ikke drevet valgkamp før, men blir svært forundret over hvordan FRP påvirker opinionen. FRP har gode enkeltsaker, men bruker OL-saken for alt det er verdt i forhold til at partiet skal være økonomisk og handlekraftig. Det blir feil!

For meg (Kåre) vil jeg føle et svik mot dagens unge om vi som fikk oppleve OL på Lillehammer i 1994, ikke får den samme mulighet i 2022. Vi skal gjenskape magien! Vi som fikk være med på opplevelsen i 1994, som deltaker, frivillig på ett eller annet vis følte en begeistring og et fellesskap som vi som nasjon trenger med jevne mellomrom. Vi bidro til å utvikle skisporten med ny kompetanse som vi har nytt godt av i ettertid. Ungdomsrelasjoner er kanskje den viktigste begrunnelsen for å gjøre hva vi kan for å realisere et OL i 2022 i Norge.

For meg (Ola Vigen) har OL handlet om å prestere så langt. Jeg har vært så heldig å fått delta i både Vancouver og i Sotsji hvor jeg tok OL-gull. I 2022 fyller jeg 40, og da er jeg nok frivillig. Jeg synes det viktigste med OL er å inspirere og engasjere en ny generasjon unge og frivillige. Vi må skape noe for at drømmer igjen skal oppstå. Et OL vil både engasjere, samtidig som man får noen fantastiske anlegg både for unge og gamle. Dette er også svært viktig også i folkehelseperspektiv. Flere nye anlegg i og rundt Oslo vil også være det eneste riktige stedet i forhold til gjenbruk.

Vi gleder oss til 2022!