Torkel Ruud (t.v.) og Håvard Lysaker i Mysen IF & Slitu IF inviterer til rulleskirenn på en splitter ny motorvei lørdag 24. mai.

Rulleskirenn på ny motorvei

Lørdag 24. mai arrangeres et unikt rulleskirenn på en splitter ny firefelts motorvei på Mysen i Indre Østfold, drøyt 60 kilometer fra Oslo.

- Løperne kan bare glede seg stort til å få gå på denne asfalten. Bedre forhold for rulleski er vel nesten ikke mulig å få, forteller Torkel Ruud i Mysen IF.

Det er Mysen IF & Slitu IF som inviterer til rulleskirenn på den nye E-18-parsellen som er ferdig, men som ikke er åpnet rett utenfor Mysen sentrum.

Det er en ny strekning på 3,6 km som er klar til bruk utenfor Mysen, men som ennå ikke er åpnet.

Det er klasser fra barn til voksen i rulleskirennet.

- Det er ikke ofte vi kan tilby sånne forhold for rulleski. Vi registrerer at interessen for rulleski er blitt stor, og håper selvfølgelig på noen ekstra deltakere når vi får lov av Statens Vegvesen til å arrangere rennet på en stengt vei. Vi er veldig glad for den velviljen vegvesenet gir, forteller Ruud.

Han tror mange langrennsløpere vil storkose seg til å få prøvd den ferdige asfalten og veien på 3,6 km. De eldste vil få prøve seg på hele traseen som blant annet inneholder en lang stigning/utforbakke, mens de minste får en mindre kupert løype. Men løypa er åpen gjennom hele dagen, og de som ønsker kan få seg noen ekstra kilometer med trening.

Det vil være ulike aktiviteter knyttet til rulleskirennet. Flere samarbeidspartnere gjør dette mulig.

Påmeldingsfristen er  21. mai.

Se informasjon på skiforbundet.no

I vinter var det også muligheter i en liten periode å gå langrenn på veien. Mens bilistene må betale når veien åpner slipper både langrenns- og rulleskiløperne det.