Trenerkurs Alpint for Funksjonshemmede

Oslo Skikrets i samarbeid med Norges Skiforbund arrangerer trenerkurs Alpint for Funksjonshemmede på Beitostølen 25.-27. november. Dette er et 16 timer praktisk rettet kurs. Påmeldingsfrist er 17. november

Oslo skikrets og Norges Skiforbund inviterer til Trenerkurs i alpint for funksjonshemmede. Kurset er et praktisk rettet kurs på 16 timer, som gir en grunnleggende og enkel innføring i skiaktivitet for funksjonshemmede. Gjennom konkrete og praktiske eksempler viser kurset hvordan man kan tilrettelegge for utvikling og lystbetont aktivitet.

Arrangør: Norges Skiforbund og Oslo Skikrets
Kursholder: Beate C. Haugen
Sted: Beitostølen , Teoridelen vil foregå på Radisson Blu Beitostølen
Dato: 25.-27. november 2016

Målgruppe: Kurset inngår i Trenerløypa og er rettet mot alpintrenere, utøvere, lærere, behandlingssentre, NAV og andre som ønsker å aktivisere funksjonshemmede på ski
Kursvarighet: 16 timer

Mål:
Etter gjennomført kurs skal en trener kunne legge til rette og lede skiaktivitet for funksjonshemmede. Der utvikling og behov står sentralt, slik at man skaper skiglede, trygghet, utfordring og mestring. Et av målene for kurset er å gi deltagerne en introduksjon i bruk av sitski.

Kompetansekrav:
Forkunnskaper: Ingen
Krav til at deltager er selvstendig på ski. Og har kjennskap til bruk av heis, og bruk av alpint skiutstyr.

Rammeplan
Kurset består av fire moduler av 4 timer hver
Modul 1              Ledsager                                           4 t praksis
Modul 2              Generell skiteknikk                        4 t praksis
Modul 3              Utstyr/sikkerhet/Integrering      2 t praksis, 2 t teori
Modul 4              Trenerrollen (T1 Alpin kurs)        2 t e-læring
Modul 5              Trenerrollen                                    2 t praksis

Kurs gjennomføring:
Trenerrollen – 2 t. foregår på e-læring og må bekreftes gjennomført ved ankomst (Info om dette vil bli sendt ut etter påmelding)

Kurshelg
Fredag: ca kl. 18-20        Ankomst, Teori 2 t
Lørdag: ca kl. 12-17        Praksis Beitostølen Skiheiser 6 t
Søndag: ca kl. 10- 17      Praksis Beitostølen Skiheiser 6 t

Pris:
Kursavgift er på 1.500,- (blir etterfakturert)
De som trenger overnatting må booke dette selv- lurt å booke tidlig.
Heiskort koster 200,- pr dag

De deltagere som ønsker å stille som instruktør 5 kvelder i Tryvann for Oslo skikrets sitt prosjektet ParaAlpint vinteren 2017 får gratis kurs og heiskort.

Påmelding: Påmeldingsfrist er 17 november innen kl. 23.00, dette gjøres via www.idrettskurs.no

Logg inn med Min Idrett brukeren din (eller opprett bruker om du ikke har), søk kurset Trenerløypa Alpint for Funksjonshemmede

Spørsmål ang. påmelding henvendes:
Tove Andersen, Oslo Skikrets mob. 90814660
tove.andersen@skiforbundet.no