Stor stas ved slottet under Regentjubileet

Det var stor aktivitet på Slottsplassen og i sentrum søndag. Oslo Skikrets var blant de som bidro til en flott feiring av kongen og dronningen søndag.

Hilsen som ble sendt ut til våre klubber mandag - Hei alle sammen !

Det ble en storstilt feiring av kongeparet og vinteridrettene stilte opp og laget mange aktiviteter for barn i Slottsparken. Det ble en meget vellykket markering og en feiring for historiebøkene. Tilbakemeldingene fra hovedpersonene, kongeparet, er entydig meget positive og det er jo det viktigste.

Mange takk til dere alle,- store, små, foreldre osv fra oss i skikretsen. Jeg er oppriktig stolt og takknemlig. Og vi greidde dette i en helg med mange store aktiviteter i skikretsen og som aktiviserer mange. Her var det både KM i langrenn med langt over tusen deltakere hver dag i Kollen, guttenes og jentenes Holmenkollrenn i Midtstulia og ikke minst Verdens snødag med bla. Åpen Bakke i alpinløypene.

Jeg føler at klubbene har vært positive og bidradd etter evne og muligheter. Jeg har lyst til å bemerke at vi til tross for stor generell aktivitet i skikretsen greidde vi å stille over 300 barn i espalier sammen gardistene. Og i tillegg stilte mange klubber opp til dugnad enten det var rigging på lørdag eller til aktivitetene på søndag.Dette er imponerende.

Jeg har allerede nå på formiddagen mottatt meldinger fra skipresidenten i NSF og generalsekretæren i Idrettsforbundet som takker for innsatsen,  Jeg gjengir med dette meldingene, først skipresidenten:

"På vegne av Erik Røste oversendes en stor takk til Skiforeningen og Oslo Skikrets for den fantastiske innsatsen som ble nedlagt på slottsplassen i går, for å skape en festdag som Regentene satte svært stor pris på. Erik ønsker at dere viderebringer hilsen og takk til deres frivillige stab, og til skiklubbene.

Regentene gav i går kveld uttrykk for stor takknemlighet for den aktiviteten som det ble lagt til rette for på Slottsplassen. Dette var en fin anledning for idretten generelt, og skiidretten spesielt, å gi noe tilbake til Kongehuset, som alltid stiller opp på våre arrangementer. Det er spesielt gledelig da at Kongeparet uttrykte takknemlighet for innsatsen, og at de på en flott måte åpnet slottsparken og slottsplassen til dette arrangementet – som også medførte stor oppmerksomhet for skiidretten over det ganske land. "

Og her meldingen fra Idrettsforbundet v/Generalsekretær Inge Andersen:

"Hei til dere alle!

Først og fremst vil jeg takke alle som har bidratt til å skape det flotte arrangementet vi gjennomførte for Kongeparet og deres familie i går. Strålende gjennomført!

Alle personene som har jobbet frivillige, organisert aktiviteter tatt et ansvar langt utover det normale står ikke på denne e-posten.

Charlotte kvalitetssikrer at de som ikke er her kommer til å bli takket.

Og jeg vil særskilt takke Charlotte, som har fått alle personer på plass, mange aktører, utstyr, informasjon, detaljer her og der etc. Du har gjort en helt uvurderlig innsats, Charlotte!

Mest av alt ble det den gaven som HM Kongen og HM Dronningen ønsket seg. De var helt overveldet - og jeg håper at dere alle fikk med dere hvordan Kongen og Dronningen takket Norsk idrett for det vi hadde organisert.

Det var smil og begeistring over hele hovedstaden i går - og i hele landet gjennom den massive mediedekningen. Utlandet forstår lite av oss - men de forstår at vi bor i et åpent, trygt, inkluderende og idrettselskende land.

Ikke minst var det uendelig mange barn og unger som fikk oppleve den ekte idrettsglede.

Mange drømmer ble skapt i Kongens hage. Gårsdagen var et eventyr for små og store - for Kongefamilien - og for flyktninger fra helt andre kulturer enn vår egen. Jeg er helt sikker på at 17. januar vil bli snakket om i generasjoner etter oss. Bildet av Kong Olav på trikken på 1970-tallet vil bli supplert av mange nye bilder.

.Arrangementet i går på Slottsplassen vil bli stående som en veiviser for hvilket samfunn både Kongefamilien og idretten ønsker oss. Et samfunn basert på tillit, fellesskap og raushet; som Kongen har sagt det mange ganger. Og et samfunn basert på masse idrettsglede - kan vi legge til.

Nils Petter Granholt, Sjef for H.M. kongens Adjutantstab sendte meg følgende ord i en e-post i går: "Dette kunne ikke blitt bedre. Jeg har fått tilbakemeldinger fra hele Kongefamilien, og de var overveldende positive. Tusen takk".

Jeg bringer herved takken fra Slottet videre til dere!

Tusen takk til dere alle og spre denne takken til dem som fortjener det rundt dere, og som jeg ikke har helt oversikt over.NB! Jeg oppfordrer dere til å spre bilder og historier fra arrangementet så mye som mulig!

Beste hilsen og jeg ønsker dere alle en ny fin vinterdag!

Inge

Vi har en del bilder som vi har fått inn som vi vil distribuere til dere seinere

Igjen mange takk til dere i klubbene, små og store, fra oss i skikretsen! Jeg er stolt av oppslutningen og det fellesskapet dere viser. Dette lover godt for skiidretten i Oslo framover.

Mange hilsener

Gudbrand, leder i skikretsen

Norsk presse har dekket dette i alle sine kanaler som vi har sett. Vedlagt ligger noen av de utenlandske.

Her med en flott bildeserie av vinteraktivitetene – også med OL-flammen!

Daily mail:

Nok en flott bildeserie – se lenger ned:

Internasjonalt stort fotomagasin på nett:

Fox23

Blogg: Queens consort of England:

Ledger Enquirer

Newser.com