Fra Iversløkken til Holmenkollen

I vinter er det 150 år siden det første kombinertrennet ble avviklet i daværende Kristiania. Dette skjedde jordene som den gangen het Iversløkken og som lå i området bak Gamle Aker kirke opp mot St.Hanshaugen

Les historien om Elling Andersen Bekken, den glemte skipioneren og historisk dokument om idrettsanlegg fra 1908

Dette skjedde jordene som den gangen het Iversløkken og som lå i området bak Gamle Aker kirke opp mot St.Hanshaugen. Selve hoppet (eller hoppene) lå der som trappen i Brandtsgt nå ligger. Oslo har en stolt, unik og lang skihistorie og Oslo skikrets ønsker å markere jubileet den 6.februar med et uhøytidelig barneskirenn på St.Hanshaugen, -altså samme dag som OL-fakkelen kommer til Oslo og det er WC-renn i Kollen. På mange måter kan Iversløkken betraktes som arnestedet for den organiserte skisporten i Norge og som seinere ved hjelp av en del norske skipionerer ble spredd ut i resten av verden.

Etter noen år ble rennet flyttet til Sandvika og så til Husebybakken for så å ende i Holmenkollen tidlig på 1890-tallet. Vi kan altså følge en linje fra Iversløkken i 1866 til Holmekollrennene i dag.

Det jobbes med å få OL-ilden innom ved starten av barneskirennet. Den kommer jo til Oslo på lørdag, men det er allerede lagt et program så vi veit ikke om vi får til akkurat dette med en sving innom barneskirennet på St.Hanshaugen kl. 1000 når starten går. Utenom barneskirennet legger vi opp til et show med unge freestylekjørere fra Heming. Barn i 1.-4.klasse fra hhv Ila og Bolteløkka skoler vil bli spesielt invitert, men det er selvsagt åpent for alle barn som ønsker å være med. Mer informasjon om dette kommer.