Bækkelagets Trym Nygaard Løken med gode resultater

Trym Nygaard Løken var også skuffet over den første omgangen. - Skiene fungerte ikke i det hele tatt, men så bytta jeg foran finaleomgangen. Da fikk jeg til en skikkelig bra omgang, sa Løken.

Hintertux 29.11.2013, WC-telemark

Mathilde Ilebrekke og Trym Nygaard Løken åpnet World Cup med fjerde- og femteplasser i østerrikske Hintertux fredag ettermiddag.

Det «nye» telemarklandslaget var med og kjempet om pallplasser på den østerrikske breen bare et steinkast unna Italia.  Kvinneinnsatsen var knallsterk med tre jenter blant de åtte beste. Ilebrekke var bare 26 hundredeler fra pallen, mens Thea Smedheim Lunde ble nummer seks og Sara Fiskaa Haugen tok åttendeplassen i hennes internasjonale World Cup-debut. Trym Nygaard Løken var blant de aller beste i finaleomgangen og kjørte seg opp fra tiende- til femteplass. Amund Morstøl Valde lå på en knallsterk syvendeplass etter førsteomgang, men feilet stort i finaleomgangen.

- Vi er godt fornøyd med åpningsrennet. Med tre jenter blant de åtte beste og to gutter som er med og kjemper om topp 10-plasseringer, så må vi være godt fornøyd. Vi har et nytt ung lag foran denne sesongen. Det er moro at vi er med og kjemper om så gode plasseringer allerede nå, og ser frem til renn lørdag og søndag. Dette ga mersmak, forteller sportssjef Jo Mork.

Ilebrekke klatra fra syvende- til fjerdeplass i finaleomgangen og var greit fornøyd med World Cup-debuten. Det var også Thea Smedheim Lunde etter sjetteplassen. Smedheim Lunde lå også på tredjeplass etter første omgang, men feilet blant annet på hoppet i finaleomgangen.

- Pallen er innen rekkevidde. Dette skal vi klare i helga, sier Ilebrekke og Lunde.

World Cup telemark, sprint, Hintertux

Kvinner

1) Amelie Reymond, Sveits 1.51.54, 2) Laura Grenier-Soliget, Frankrike 2.02.41, 3) Simone Oehrli, Sveits 2.03.46, norske:

4) Mathilde Olsen Ilebrekke 2.03.72, 6) Thea Smedheim Lunde 2.04.92, 8) Sarah Fiskaa Haugen 2.08.79.

Menn

1) Nicolas Michel, Sveits 1.44.16, 2) Tobias Mueller, Tyskland 1.44.19, 3) Philippe Lau, Frankrike 1.46.97, norske: 5) Trym Nygaard Løken 1.50.38, 17) Sondre Kristenstuen 2.04.59, 22) Amund Morstøl Valde 2.10.21, 31) Ådne Kristenstuen 2.30.06, Vidar Helde Kjølseth, diskvalifisert.

Følg med her for mer info og Livestreaming: