Telemarkshow i Jernbanegata. (Jostein Vedvik/Lillehammer 2016)

Telemarkshow!

Det ble kjempestemning i Jernbanegata da telemarkkjørerne inviterte til show i Lillehammer sentrum lørdag ettermiddag.

Verdens beste telemarkkjørere holdt ikke igjen på noe da de showet for publikum i Jernbanegata på Lillehammer. De imponerte med spektakulære hopp og bidro til å skape folkefest i Lillehammer sentrum.

Det var fantastisk stemning blant de fremmøtte, som fikk se et ordentlig konkurranseshow i parallell hvor utøverne også hoppet over Storgata. Konkurransen ble gjennomført på tradisjonelt vis, hvor førstemann ned går videre til neste runde. Til slutt sto Norges fremste utøver på herresiden, Trym Nygaard Løken, igjen som vinneren.

- Telemark er den kuleste idretten i verden, og jeg håper vi rekrutterer noen nye kjørere i dag. Dette er jo en ypperlig mulighet til å vise frem sporten vår, midt i Lillehammer sentrum, sa Nygaard Løken til en journalist fra lillehammer2016.com etter showet.

Konkurransen i Jernbanegata var i følge sportssjef Jo Mork prikken over i’en etter en fantastisk uke sett med telemarkøyne. Eliteutøvere fra hele verden har holdt til i Ballettbakken hele uken og lært bort sporten til de som har ønsket det.

- Vi jobber knallhardt for at telemark skal bli en olympisk idrett, og muligheten vi har fått i Ungdoms-OL har betydd mye for sporten. En stor takk til alle involverte, spesielt fra Ungdoms-OL, for all den hjelpen vi har fått for å få gjennomført dette. Vi har kjørt inn 600 kubikk med snø for å dekke gata her. Dette showet er en perfekt avslutning på en fantastisk uke, sier Mork.

Se stemningsrapport fra showet i Lillehammer.